Tetra Pak satsar på variabeltryckta dryckesförpackningar

PUBLICERAD: 17 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Tetra Pak ger sig in i den digitala trycktekniken för att satsa på variabeltryckta dryckesförpackningar. Koenig & Bauer tar sig an uppdraget att bygga tryckpressen.

Charles Brand, chef för produktledning och kommersiell verksamhet på Tetra Pak.

Pack Sweden har tidigare berättat om att maskintillverkaren Koenig & Bauer har bestämt sig för att utveckla digitala tryckpressar i joint venture med Durst. Nu har Koenig & Bauer satt igång med att bygga en digital tryckpress till Tetra Pak. Det rör sig om en Rotajet 168 som ska bistå med fullfärg och personaliserat tryck till företagets dryckesförpackningar. Installationen sker på Tetra Paks amerikanska konverteringsanläggning i Denton, Texas. De första testerna av variabeltryckta kartongförpackningar ska göras i början av 2020 tillsammans med nordamerikanska kunder.
Charles Brand, chef för produktledning och kommersiell verksamhet på Tetra Pak:

– Vi är dedikerade att hjälpa våra kunder att utforska nya vägar med smarta förpackningar som stöder deras behov inom produktanpassning, lägre upplagor, kortare leveranstider, ökad spårbarhet och möjligheter att interagera med konsumenten.

 

Läs vidare

Konica Minolta ser bra möjligheter för digital etikettproduktion 2024

Sacha-Vittori Paolucci på Konica Minolta, ser både problem och möjligheter för digital produktion av etiketter under år 2024. När vi kan notera en global nedgång i tryckproduktion, ser det bättre ut för digital etikettproduktion.
konica 2

Förpackningsindustrin målet för världens snabbaste digitala B1-press enligt Agfa

Vid ett exklusivt evenemang för förpackningskonverterare och tryckare, presenterade Agfa sin nya SpeedSet 1060 bläckstråleskrivare för förpackningsmarknaden. Man säger att det är den snabbaste digitala B1-pressen på marknaden.
Print-Bars-1_1200x600

Canon lanserar ny inkjetpress för etiketter på Drupa

Canon har förhandsvisat en ny inkjetpress för etiketter, LabelStream LS2000, som är speciellt inriktad mot livsmedelsindustrin. Första liveuppträdande blir på Drupa nästa år.
230922_LabelStream-LS2000_LeftCG_NoShadow-1024x682x

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning