Orkla lanserar en lättviktsglasförpackning. Glasburken, som först kommer användas till en tacosås av varumärket Frankful minskar koldioxidutsläppen kopplade till förpackningen med 10 procent, enligt livsmedelsföretaget.
Orkla skriver i ett pressmeddelande att det är helt nytt med lättviktsglas i större skala i livsmedelsbranschen Tekniken används redan idag för vinflaskor, men i livsmedelsbranschen är det här första gången.
– Det finns redan en del glasburkar som kallas lättvikt, men med den här nya glasburken som vi utvecklat till vår tacosås, har vi ytterligare reducerat vikten utan att det påverkar burkens styrka. Den är lika tålig som konventionella, säger Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Burkarna som Orkla nu lanserar är alltså väger alltså inte lika mycket vilket minskar koldioxidutsläppen vid både tillverkning och transport, jämfört med en konventionell glasburk. Först ut med den nya lättviktsglasburken är produkten Frankful Taco Sauce Hot. Fler väntas tillkomma:
– Det här är ett spännande steg för oss och det finns stor potential framåt att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter, säger Cecilia Isaksson Sajland.