Tacosås lanseras i burk med lättviktsglas

PUBLICERAD: 9 juni 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Orkla lanserar en lättviktsglasförpackning. Glasburken, som först kommer användas till en tacosås av varumärket Frankful minskar koldioxidutsläppen kopplade till förpackningen med 10 procent, enligt livsmedelsföretaget.

Först ut med den nya lättviktsglasburken är produkten Frankful Taco Sauce Hot.

Orkla skriver i ett pressmeddelande att  det är helt nytt med lättviktsglas i större skala i livsmedelsbranschen Tekniken används redan idag för vinflaskor, men i livsmedelsbranschen är det här första gången.

– Det finns redan en del glasburkar som kallas lättvikt, men med den här nya glasburken som vi utvecklat till vår tacosås, har vi ytterligare reducerat vikten utan att det påverkar burkens styrka. Den är lika tålig som konventionella, säger Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.

Burkarna som Orkla nu lanserar är alltså väger alltså inte lika mycket vilket minskar koldioxidutsläppen vid både tillverkning och transport, jämfört med en konventionell glasburk. Först ut med den nya lättviktsglasburken är produkten Frankful Taco Sauce Hot. Fler väntas tillkomma:

– Det här är ett spännande steg för oss och det finns stor potential framåt att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter, säger Cecilia Isaksson Sajland.

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx