Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

PUBLICERAD: 22 september 2023
UPPDATERAD: 22 september

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.

Varumärkesägaren Cloetta skriver i ett pressmeddelande att Ahlgrens bilars nya påsdesign inkluderar landskapsmotiv inspirerade av svenska landsvägar. Bilarna finns med olika smak och varje smak har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil. Typsnittet och logotypen har moderniserats med mjukare former och dessutom har påsens ”fönster” nu fått en form som efterliknar godisbilarnas former.

– Med den nya designen vill vi inspirera konsumenter till lekfullhet och glädje, säger Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta.

Förutom den nya förpackningsdesignen är även materialet i godispåsen nytt och består nu av ett ”grönt” förpackningsmaterial som kallas PlantPack och som tagits fram av Cloetta. Materialet består av upp till 50 procent av biopolyeten (bio-PE) som tillverkats med sockerrör som råvara.

– Cloetta har ambitiösa klimatmål som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser i enlighet med Parisavtalet. Genom att använda förpackningsmaterial med viss del växtbaserad plast närmar vi oss vårt övergripande klimatmål om att minska vårt klimatavtryck med 46 procent före är 2030, säger Marielle Carlsson, Sustainability Affairs på Cloetta.

Cloetta skriver att det är första gången på 15 år som Ahlgrens bilar får ny förpackningsdesign.

Jerry Pettersson/JP Press Agency © 2023
jp.press@jppa.one

Började med misslyckade marshmallows
Historien om Ahlgrens bilar som fått epitetet ”Sveriges mest köpta bil” började år 1953 då Ahlgrens godisfabrik i Gävle bestämde sig för att försöka börja tillverka marshmallows. Resultatet blev inte alls som man hade tänkt sig – istället för den tänkta marshmallow-formen blev det små skumgodisbitar som till formen liknade bilar..!.
Men bilarna smakade gott och man bestämde sig för att inte ändra någonting och börja sälja ”godisbilarna”. Till en början kallades godisprodukterna för Skumbilar och de såldes i godiskiosker för ett öre styck…
Under 70-talet fick de namnet Ahlgrens bilar och nu har de ”rullat” i mer än 70 år. Under åren som gått har det tillkommit en del nya modeller och färger, men originalets smak är och förblir orörd. (Källa Cloetta)

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}