Svenska vinnare på prispallen

PUBLICERAD: 27 september 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Falk, alumni från Brobygrafiska, Erika Svensson, studerande på Brobygrafiska, och Mats Olsson, lärare på Brobygrafiska, var på plats under Pro Carton Young Designers Awards prisutdelning i Riga.

Unga svenska designers tog hem två av fyra priskategorier när kartongorganisationen Pro Carton förkunnade vinnarna i Pro Carton Young Designers Awards i Riga.

Hela 400 bidrag från 50 designskolor i 20 europeiska länder inkom till tävlingen för unga formgivare av förpackningar. Dessa kokades sedan ner till tio finalister för priser i fyra kategorier. När prisutdelningen avgjordes blev det svenska förpackningskonstruktörer, utbildade på yrkeshögskolan Brobygrafiska i Sunne, som hamnade högst upp på prispallen i två av kategorierna.

Erika Svensson, medskapare till förpackningen Björkö Duo Bag tillsammans med Alva Nyström och Desiré Persson, vann i kategorin Creative cartonboard packaging food & drink.

– Det känns otroligt kul att de lyfter oss unga designers, att de verkligen vill uppmärksamma oss, hela min grupp är otroligt glada, säger Erika Svensson som var på plats i Riga för att ta emot priset.

I kategorin Creative Cartonboard Packaging All stod Marie Falk som segrare med sin förpackning Save the trip. Marie Falk examinerades från Brobygrafiska i våras och det är andra gången i rad som hon vinner i tävlingen, något som ingen annan kan stoltsera med.

– Känns helgalet samtidigt som det självklart är otroligt roligt, säger Marie Falk i en kommentar.

Mats Olsson, lärare i Förpackningskonstruktion på Brobygrafiska:

– De är helt klart värda den här vinsten, förpackningarna de har skapat är riktigt riktigt bra och jag är mycket stolt över våra studerande.

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx