
Svensk Emballageteknik AB blev först i Norden med att installera Konica Minoltas inkjetpress PKG 675i, en instegsmodell för konverterare och varumärkesägare som vill producera förpackningar snabbt och enkel i mindre serier. När vi besöker Emballageteknik och träffar Anders Pontén som är marknadsansvarig möter vi en positiv inställning till att testa nya utrustningar. Köpet av PKG 675i gick snabbt och nu är den i full drift.
I fjol underströk Konica Minolta på en presskonferens att den här maskinen öppnar dörrar för konverterare och varumärkesägare för förpackningsproduktion on demand. Därmed är den perfekt till exempel för företag som levererar till e-handeln. PKG 657i är inte en maskin som konkurrerar med maskiner som producerar wellpappark i höga volymer, det är en bläckstråleskrivare särskilt anpassad för produktion av prototyper och korta förpackningsserier. Den är utvecklad av Mtex NS (Mtex New Soultions), en division inom portugisiska MTex som är specialister på bläckstråletryckta textilier. Den kom ut på marknaden år 2017 och nu finns ett större antal ute, främst runt Medelhavet. Avtalet mellan de bägge företagen innebär att det nu är Konica Minolta som sköter försäljningen.

Den första maskinen i Norden har installerats hos Svensk Emballageteknik i Järfälla, ett företag där man inte är rädd att testa nya lösningar, det har gått som något av en röd tråd under många år. Så här säger Anders Pontén om bakgrunden till investeringen.
– Vi har jobbat med digitaltryck i närmare åtta år. Vi köpte en Durst som då var high tech, en maskin med hög kvalitet, och den har körts kontinuerligt sedan dess. Den trycker brett, över två meter och har automatisk i- och avläggning, men den är inte så snabb. Det gör att den inte alltid är så intressant för vissa jobb, säger han.
– Vi kom i ett läge där vi sa att antingen byter vi ut den mot en snabbare av samma märke eller så hittar vi något annat och det blev något annat för ögonblicket, men på sikt kommer vi även att hitta en lösning för Durstprintern. I det här läget var jag spänd på Konicas maskin för den är så snabb.
En snabb affär
En kollega i branschen hade en sådan här maskin, men inte under varumärket Konica Minolta, och Anders Pontén blev intresserad. Han kontaktade Konica Minolta via deras hemsida och sedan gick det snabbt, ”affärer är färskvara” säger han. Mikael Pettersson, produktchef hos Konica Minolta tog kontakt och de bägge kom bra överens och det innebar en snabb affär.
– Vi är ett företag som är lite bortskämda, säger Pontén. När vi känner att det här verkar vara en trevlig maskin så slår vi till, vi har en stabil ekonomi och känner att vi inte behöver hålla på och räkna på pay off tider och liknande, vi köper gärna och testar.
– Visst händer det att det blir ett felköp någon gång, men det får man ta. Den nya printern har visat sig vara ett utmärkt komplement i vår produktion.
Grundat i mitten av 1980-talet
Innan vi tittar vidare på maskinen kan det var på sin plats med en beskrivning av Svensk Emballageteknik, ett företag som grundades i mitten av 80-talet, då först tre personer och så småningom den fjärde, Anders Pontén, lämnade Skumplastfabriken och startade eget. ”Jag var lite feg när de övriga slutade, och hade dessutom ljus framtid i Skumplastfabriken, men ett par år senare tog jag steget över trots allt”.

Ett år efter detta, år 1988, köpte man Skumplastfabriken. Skum- och cellplast spelar för övrigt fortsatt en viktig roll hos företaget, i form av inreden till förpackningar och tvättlappar, där man tillhör en av de riktigt stora tillverkarna i Europa. Tanken var, när de första tre slutade, att leverera emballage till kunderna, och så blev det. Det var något jag jobbade med på Skumplastfabriken så när jag lämnade dem intensifierades det arbetet här.
– I dag är vi tre kvar av de ursprungliga fyra, det är jag plus bröderna Håkan och Göran Forsmark.
Starka på industriemballage
Svensk Emballageteknik är starka på industriemballage, inte minst när det krävs lite speciella egenskaper med till exempel stötdämpning. Där säger man själva att man nog är den bästa leverantören på marknaden.
– Vi har inga standardförpackningar, vi producerar det kunden vill ha och många gånger vet de inte det själva. De vet bara att produkten X som skeppas till ”Långtbortistan” behöver en skyddande förpackning, och då tar vi fram den åt dem. Resultaten verkar som våra säljare, andra ser våra konstruktioner och vill ha hjälp.
– Med andra ord har vi inga säljare som ”kallsäljer”, vi har konstruktörer och de är våra säljare. Sedan har vi många återförsäljare vi samarbetar med.
– Kontaktar man oss och vill ha en lagervara hänvisar vi till våra återförsäljare. Vår styrka är vår organisation och att vi har stora resurser när det behövs.
Verksamma i Baltikum
Svensk Emballageteknik har vuxit starkt under åren sedan dess och har i dag verksamhet i Järfälla (HK), Göteborg, Malmö, Lettland och Estland. Omsättningen ligger runt trehundra miljoner.
Det var i mitten av 90-talet som man etablerade sig i Baltikum och även det var en snabb affär.
– Vi levererade mycket till ett storföretag vid det tillfället och det kom ofta krav på att vi skulle producera i lågkostnadsländer och vid ett besök i Estland tyckte vi det såg spännande ut, så vi etablerade produktion där, inledningsvis handlade det om produktion av pallar som vi transporterade till Sverige, men sedan utvecklades verksamheten och i dag är faktiskt vår fabrik i Estland den mest moderna och högst automatiserade i bolaget med robotar och automatiska skärbord.
Ganska små upplagor
Automatiserade skärbord har en viktig roll även i Järfälla. Man har två automatiserade Zünd-bord som tillsammans med de digitala maskinerna ger intressanta möjligheter. I övrigt har man flexo- och screentryck. Eventuella behov av offsettryck klaras genom att man lägger ut trycket, det finns gott om kapacitet på marknaden.
– Ska vi till exempel köra sjutusen slitslådor kör vi dem i flexo men ska vi köra trehundra eller ett tvåfärgstryck med pass så är det enklare att köra digitalt. Vi jobbar med ark och det innebär att upplagorna är ganska små, från tio till tio tusen, det mesta hamnar i spannet tvåhundra till sjuhundra, säger Anders Pontén.
Allt mer av produktionen styrs in på wellpapp, något som från början snarare var ett komplement till övrig produktion. Skum- och cellplastemballage och tvättlappar är viktigt och svarar omsättningsvis för mer än wellpappen.
Intressant med Svensk Emballageteknik är deras mycket tidiga satsning på solceller och steg för steg har man byggt ut detta så att även enheterna i Göteborg, Malmö och Tallinn har det. I Järfälla handlar det om sjutusen femhundra kvadratmeter.
– Hela koncernen är helt självförsörjande på energi. I Järfälla producerar vi sexhundrafemtio tusen kilowatt per år. Initialt var solceller ingen lönsam affär, men de hade ett bra signalvärde, nu är det fantastiskt att slippa oroa sig för de höga energikostnaderna.
Fyrfärg med PKG 675i
Majoriteten av allt tryck hos Svensk Emballageteknik är en- eller tvåfärgstryck, men i PKG 675i kan man även köra fyrfärg. Konica Minoltas Mikael Pettersson var med på mötet och han säger att den här maskinen är unik i sitt slag.
– Det finns idag ingen egentlig konkurrent, det har funnits men de har försvunnit från marknaden. I vilket fall finns det ingen med samma hastighet och upplösning, säger han.

Upplösningen är antingen 800 x 1600 dpi eller 1600 x 1600 dpi. Matningen är manuell och hastigheten ligger mellan femhundra och ettusen kvadratmeter i timmen. Frammatningen sker i hastigheter mellan nio och arton meter per minut. Kostnaden hamnar i normalfallet mellan 3,50 och 4,50 per kvadratmeter.

– Tryckbredden är 1 066 millimeter och mediabredden 1 194. Den är försedd med en kraftfull, lätthanterad, Linuxbaserad Caldera-ripp som hanterar printfilerna. Materialet kan vara mellan 0,1 och 15,8 millimeter tjockt och frammatningen sker med en kombination av friktion och vakuum.
– Den jobbar med vattenbaserat bläck, CMY & 2 x K, och kan skriva företrädelsevis obestruket substrat men även på bestrukna substrat anpassat för vattenbaserat bläck. De fem skrivhuvudena är Memjet VersaPass och varje huvud har inte mindre än sjuttiotusen munstycken. Droppstorleken är 1,2 pictoliter vilket är betydligt mindre än andra inkjettekniker där man ofta hamnar på sju eller högre. Det gör att mängden bläck som går åt blir mycket lägre än i andra maskiner. Den kan skriva antingen på ark eller på färdigstansade produkter, berättar Mikael Pettersson.
Matningen sker manuellt och man kan så klart fråga sig om det inte vore vettigt med en automatiserad matning, och det har funnits tankar på det, men det är inte aktuellt i nuläget. I stället ligger fokus på att ta fram produkter snabbt, med korta ledtider, och det tar tid att lägga in material i, och justera automatiska iläggare.
Fokuserar inte på priset
PKG 675i kostar drygt 1,2 miljoner kronor. Anders Pontén tycker inte att det är viktigt att fokusera för mycket på priset.
– Det är en sak så klart, men minst lika viktigt är att det finns en fungerande after sale funktion. Det kan vara lockande att handla från till exempel Kina, men det är långt ifrån alltid de företagen har en serviceorganisation i Norden och då är det lätt att man blir strandsatt om det händer något.

Anders Pontén säger de vet att de har en suverän support från Konica Minolta om något händer. De hade lite inkörningsproblem i början men de löstes snabbt.
– Det är inte så att den här maskinen har förändrat vårt liv, vi är vana vid digitaltryck, men den är väldigt positiv för oss, det har vi konstaterat redan efter ett par månader. Det är otrolig skön att slippa klichéer och att kunna köra variabel text enkelt. Dessutom uppskattar vi snabbheten. Ska vi köra femtusen förpackningar i en färg kan vi köra det i den.
– Den här maskinen är ett lämpligt första steg in på wellpapp och kartong, säger Mikael Pettersson, och konstaterar att den väcker nyfikenhet på marknaden.
– Vi har ett par nya affärer på gång och jag blir inte förvånad om vi har fyra, fem ute på marknaden i Norden inom ett halvår.
Text: Bo Wallteg
Foto: Bo Wallteg och Carina Allfors