Succé med svensk design

PUBLICERAD: 16 oktober 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Breton kex

 

En ny förpackning, anpassad till svenska konsumenter, har gett kexvarumärket Breton en försäljningsökning med 72 procent. På bara ett år. Förpackningarna, som blev mindre och fick ett nytt bildspråk, togs fram exklusivt för Sverige av den nordiska distributören Haugen-Gruppen AB.

Köpbeteendet vad gäller kex har förändrats i Sverige vilket har skapat en efterfrågan på mindre paket. För att möta sina konsumenters önskemål såg därför Haugen-Gruppen ett behov av att förändra Breton-paketens utseende och storlek. Den nya paketeringen designades inhouse av representanter från Haugen-Gruppen AB. Ett arbete som snabbt skulle visa sig ge resultat.

–  De nya förpackningarna har lett till att nya kunder har hittat till Breton och att gamla köper fler paket. Det är ett resultat av att vi har lyssnat på de svenska konsumenterna och gjort uppdateringar som möter deras behov, säger Olle Haglund, produktchef för Breton på Haugen-Gruppen.

Standardstorleken på kartongerna som tidigare innehöll 225 g har nu blivit mindre och innehåller 112 g. För stora hushåll finns Breton Original även fortsättningsvis tillgänglig i paket som rymmer 225 g. Sortimentet består även av smakerna Oliv & Basilika, Sesam samt nyheten Italian Crackers som lanseras i oktober.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}