Succé med svensk design

PUBLICERAD: 16 oktober 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Breton kex

 

En ny förpackning, anpassad till svenska konsumenter, har gett kexvarumärket Breton en försäljningsökning med 72 procent. På bara ett år. Förpackningarna, som blev mindre och fick ett nytt bildspråk, togs fram exklusivt för Sverige av den nordiska distributören Haugen-Gruppen AB.

Köpbeteendet vad gäller kex har förändrats i Sverige vilket har skapat en efterfrågan på mindre paket. För att möta sina konsumenters önskemål såg därför Haugen-Gruppen ett behov av att förändra Breton-paketens utseende och storlek. Den nya paketeringen designades inhouse av representanter från Haugen-Gruppen AB. Ett arbete som snabbt skulle visa sig ge resultat.

–  De nya förpackningarna har lett till att nya kunder har hittat till Breton och att gamla köper fler paket. Det är ett resultat av att vi har lyssnat på de svenska konsumenterna och gjort uppdateringar som möter deras behov, säger Olle Haglund, produktchef för Breton på Haugen-Gruppen.

Standardstorleken på kartongerna som tidigare innehöll 225 g har nu blivit mindre och innehåller 112 g. För stora hushåll finns Breton Original även fortsättningsvis tillgänglig i paket som rymmer 225 g. Sortimentet består även av smakerna Oliv & Basilika, Sesam samt nyheten Italian Crackers som lanseras i oktober.

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx