Studenterna på yrkeshögskoleutbildning Förpackningsdesigner på Brobygrafiska fick hösten 2015 en brief från Nestlé att ge designförslag till förpackningen av den nya produkten God Morgon Fiberdryck. Resultatet av projektet blev så lyckat att Nestlé valde att gå vidare med ett av förslagen och nu finns förpackningen på butikshyllan. Designförslaget togs fram av Lisa Pedersen, Katarina Häll, Linnea Djurberg och Sara Knipström.
– Vi upplevde att studenterna hade höll en hög nivå i gruppernas presentationer. De hade insikt i vad konsumenterna föredrar och också i sina tankar om optimering av logistiken. Det har varit ett professionellt samspel och vi vill gärna jobba med Broby igen. Vi har fått en fin återkoppling från Nestlé centralt och nu väntar vi spänt på gensvaret från konsumenterna, kommenterar Signe Lilledal – Nordic Brand Manager, Nestlé
– För att de studerande ska komma nära verkligheten försöker vi i så stor utsträckning som möjligt att göra samarbetsprojekt med varumärkesägare och företag i branschen. Brobygrafiska får genom dessa samarbeten en nära kontakt med branschen och kan därmed hålla rätt riktning och nivå på utbildningen, säger Mats Olsson, lärare förpackningsdesign, Brobygrafiska