Flexopress drog blickarna till sig

PUBLICERAD: 15 mars 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Över 400 förpackningskonverterare och leverantörer var på plats i Bobst kompetenscenter i tyska Bielefeld. Och det var senaste flexopressen 20SEVEN CI med dess utökade färgrymd som var huvudattraktionen.

Maskintillverkaren Bobst har haft öppet hus i sitt kompetenscenter Bobst Bielefeld. Den stora attraktionen var flexopressen 20SEVEN CI som visades upp för över 400 förpackningskonverterare och leverantörer under parollen ”20SEVEN – We make it happen”. Den mellanstora flexopressen med åtta färger är speciellt anpassad för att kunna trycka med ett utökat färgomfång – sju färger. Enligt tillverkaren är den rullmatade maskinens kvaliteter lämpade för bland annat marknadsföring och utskrifter av kortare serier.

Efter maskingenomgången deltog varumärkesägare, processpecialister och konverterare i en paneldiskussion för att prata om tryckprocessen sett ur olika perspektiv.

Den nya modellen liknar i stort sett den äldre modellen 20SIX gällande tekniska specifikationer som exempelvis banbredd och hastighet. Det som skiljer modellerna åt är framför allt att 20SEVEN är tekniskt anpassad för att fungera optimalt med ett utökat färgomfång. Under eventet  lades fokus på att visa hur tryckprocessen går till.

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

AI-programmerade robotar förenklar och påskyndar processer

Artificiell intelligens (AI) kanske inte är ett universalmedel för de nuvarande kraven inom förpackningsindustrin, men när den används på ett klokt sätt kan den avsevärt förenkla och påskynda processer. Som en drivkraft för innovation har förpackningsmaskintillverkaren Schubert undersökt potentialen hos AI i flera år och har utvecklat nya teknologier för robotassisterade förpackningslösningar.
Schubert Marketing

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top