Stort genomslag för designtävling

PUBLICERAD: 7 november 2016
UPPDATERAD: 24 januari

abro-bryggmastaren

Snart får Bryggmästarens ett helt nytt utseende. För två månader sedan utlyste Åbro en designtävling öppen för vem som helst att lämna förslag på ett helt nytt utseende för bästsäljande varumärket Bryggmästarens. Nu står det klart att över 100 bidrag lämnats in från designbyråer och privatpersoner över hela landet.

Tävlingen går ut på att ta fram en ny design för hela Bryggmästarens produktlinje och vinnaren belönas med 250 000 kronor i arvode. Antalet inskickade bidrag har varit högt över förväntan och bland de som deltar i tävlingen finns allt från etablerade byråer, frilansare, designstudenter, designintresserade privatpersoner och konstnärer. Åbros vd Henrik Dunge, som också sitter i tävlingens jury, har fått ta del av bidragen och häpnar över det stora engagemanget:

– Vår förhoppning var att de som normalt inte får chansen att delta i en sådan här process skulle lockas av tävlingen. Nu står vi överväldigade både över antalet bidrag och över vilken hög nivå de håller. Det visar verkligen vilket stort designkunnande det finns ute i landet. För oss i juryn kommer det bli en enorm utmaning att hitta en vinnare bland så många kvalificerade bidrag, säger Henrik Dunge.

Även om just denna designprocess varit ny så har Bryggmästarens en tradition av att involvera den ölintresserade allmänheten i sin produktutveckling. Bland annat genom att crowdsourca ett nytt ölrecept i kampanjen ”En kollektiv Ale” och genom att hjälpa vinnarna av SM i hembryggd öl att lansera sitt vinnaröl på Systembolaget.

– Vi är ett familjeägt bryggeri från Småland och måste kriga varje dag för att klara av tuff konkurrens från multinationella storbolag. Vi har valt att involvera våra vänner i produktutvecklingen som ett sätt att förvalta och bygga vidare på familjekänslan. Många av dem som tycker om Bryggmästarens har massor av kunskap och tankar som hjälper oss att utvecklas, vilket den här designtävlingen är ännu ett bevis på, säger Henrik Dunge.

Den 15 november kommer tävlingens slutgiltige vinnare att utannonseras av juryn som förutom Henrik Dunge består av: Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan).

Läs vidare

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Epson lanserar ny etikettprinter

Nya ColorWorks C8000e från Epson producerar etiketter med både hög kvalitet och i hög hastighet samtidigt som den minskar kostnader och avfall som vanligtvis förknippas med traditionell, analogbaserad etikettutskrift.
epson-location-shoot.5x

UPM Raflatacs nya etikettmaterial kompatibelt med återvinning av HDPE och PP

I början av sommaren lanserade UPM Raflatac New Wave, ett pappersetikettmaterial som är kompatibelt med återvinning. Det är det första RecyClass-certifierade pappersetikettmaterialet som erhåller en Letter of Compatibility för användning på förpackningar av HD-polyeten och polypropen (PP).
UPM

Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Diageo

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex