Stort genomslag för designtävling

PUBLICERAD: 7 november 2016
UPPDATERAD: 24 januari

abro-bryggmastaren

Snart får Bryggmästarens ett helt nytt utseende. För två månader sedan utlyste Åbro en designtävling öppen för vem som helst att lämna förslag på ett helt nytt utseende för bästsäljande varumärket Bryggmästarens. Nu står det klart att över 100 bidrag lämnats in från designbyråer och privatpersoner över hela landet.

Tävlingen går ut på att ta fram en ny design för hela Bryggmästarens produktlinje och vinnaren belönas med 250 000 kronor i arvode. Antalet inskickade bidrag har varit högt över förväntan och bland de som deltar i tävlingen finns allt från etablerade byråer, frilansare, designstudenter, designintresserade privatpersoner och konstnärer. Åbros vd Henrik Dunge, som också sitter i tävlingens jury, har fått ta del av bidragen och häpnar över det stora engagemanget:

– Vår förhoppning var att de som normalt inte får chansen att delta i en sådan här process skulle lockas av tävlingen. Nu står vi överväldigade både över antalet bidrag och över vilken hög nivå de håller. Det visar verkligen vilket stort designkunnande det finns ute i landet. För oss i juryn kommer det bli en enorm utmaning att hitta en vinnare bland så många kvalificerade bidrag, säger Henrik Dunge.

Även om just denna designprocess varit ny så har Bryggmästarens en tradition av att involvera den ölintresserade allmänheten i sin produktutveckling. Bland annat genom att crowdsourca ett nytt ölrecept i kampanjen ”En kollektiv Ale” och genom att hjälpa vinnarna av SM i hembryggd öl att lansera sitt vinnaröl på Systembolaget.

– Vi är ett familjeägt bryggeri från Småland och måste kriga varje dag för att klara av tuff konkurrens från multinationella storbolag. Vi har valt att involvera våra vänner i produktutvecklingen som ett sätt att förvalta och bygga vidare på familjekänslan. Många av dem som tycker om Bryggmästarens har massor av kunskap och tankar som hjälper oss att utvecklas, vilket den här designtävlingen är ännu ett bevis på, säger Henrik Dunge.

Den 15 november kommer tävlingens slutgiltige vinnare att utannonseras av juryn som förutom Henrik Dunge består av: Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan).

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se