Stort genomslag för designtävling

PUBLICERAD: 7 november 2016
UPPDATERAD: 24 januari

abro-bryggmastaren

Snart får Bryggmästarens ett helt nytt utseende. För två månader sedan utlyste Åbro en designtävling öppen för vem som helst att lämna förslag på ett helt nytt utseende för bästsäljande varumärket Bryggmästarens. Nu står det klart att över 100 bidrag lämnats in från designbyråer och privatpersoner över hela landet.

Tävlingen går ut på att ta fram en ny design för hela Bryggmästarens produktlinje och vinnaren belönas med 250 000 kronor i arvode. Antalet inskickade bidrag har varit högt över förväntan och bland de som deltar i tävlingen finns allt från etablerade byråer, frilansare, designstudenter, designintresserade privatpersoner och konstnärer. Åbros vd Henrik Dunge, som också sitter i tävlingens jury, har fått ta del av bidragen och häpnar över det stora engagemanget:

– Vår förhoppning var att de som normalt inte får chansen att delta i en sådan här process skulle lockas av tävlingen. Nu står vi överväldigade både över antalet bidrag och över vilken hög nivå de håller. Det visar verkligen vilket stort designkunnande det finns ute i landet. För oss i juryn kommer det bli en enorm utmaning att hitta en vinnare bland så många kvalificerade bidrag, säger Henrik Dunge.

Även om just denna designprocess varit ny så har Bryggmästarens en tradition av att involvera den ölintresserade allmänheten i sin produktutveckling. Bland annat genom att crowdsourca ett nytt ölrecept i kampanjen ”En kollektiv Ale” och genom att hjälpa vinnarna av SM i hembryggd öl att lansera sitt vinnaröl på Systembolaget.

– Vi är ett familjeägt bryggeri från Småland och måste kriga varje dag för att klara av tuff konkurrens från multinationella storbolag. Vi har valt att involvera våra vänner i produktutvecklingen som ett sätt att förvalta och bygga vidare på familjekänslan. Många av dem som tycker om Bryggmästarens har massor av kunskap och tankar som hjälper oss att utvecklas, vilket den här designtävlingen är ännu ett bevis på, säger Henrik Dunge.

Den 15 november kommer tävlingens slutgiltige vinnare att utannonseras av juryn som förutom Henrik Dunge består av: Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats och John Sterner), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan).

Läs vidare

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax