Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

PUBLICERAD: 11 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Rasmus och Jesper Hammarstrand ser fram emot att dra igång satsningen och förpackningssajten Pacsome. Foto: Claes Nordström

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Göteborgsföretaget Ink n Art satsar stort på digitaltryckta förpackningar. Helhetsleverantören av tryck har på senare år sett tillväxtpotential inom förpackningar. Nu skrider de till verket på allvar med att sjösätta en webbshop för att nå ut till fem marknader.

– Vi lanserar sidan och marknadsför med fokus på B2B men på sikt skall vi även försöka nå slutkonsument där vi ser ett par spännande nya områden, säger företagets vd Jesper Hammarstrand.

I fem länder

Först ut sjösätts sajterna i Sverige, Danmark, England, Tyskland och Polen. Alla sajter finns på respektive lands språk. I nuläget finns inget som talar emot att fler länder kan tillkomma framåt:
– Tanken är att vi ska öka antalet marknader på sikt. Vi släpper en första betaversion på fem marknader nu i dagarna, men tanken är att fortsätta utveckla sidan och designverktyget samt öka antalet länder framöver.

Ink n Art är inriktade på trycksaker, storformat, profilprodukter och kläder har även tidigare kunnat erbjuda förpackningar, men då har tillverkningen lagts ut hos andra tryckerier. För att kunna fullfölja satsningen på förpackningar har företaget investerat stort i efterbehandling. Falsning, stansning och kapsellimning är på plats i huset för att producera olika standardiserade samt icke standardiserade förpackningar.

En ny efterbehandlingslina är installerad. Foto: Claes Nordström

– Det är ett automatiserat arbetsflöde från beställning till tryck, säger han och fortsätter:

– Det som är unikt gällande produktionen är inställningstiden för att sätta igång jobben. Det går väldigt fort, vi skär ner i timmar för att sätta igång ett jobb. I första hand är det en- två eller trepunktslimning.

En långsiktig investering

En Canon Imagepress 10 000 och en 8 000 trycker pappersarken.

– Vi har också en jäkligt fin folierings- och präglingsmaskin så att vi kan producera top notch-produkter, gärna i mindre volymer där konkurrensen inte är lika hård, säger han.

– Den här investeringen gör vi inte för de kommande tre åren utan för de kommande 5-10 åren. Vi väljer att gå in i en bransch nu som vi tror extremt mycket på. Tittar man på förpackningsbranschen globalt och vad det spås kring det digitala förpackningstrycket så ska det röra sig från 5 till 40 miljarder dollar de kommande tio åren. Nu börjar det komma igång på riktigt.

– Vi får ofta frågan om 50 till 100 lådor. Pacsome.com är ett sätt att kunna köpa hem standardiserade lådor i väldigt små volymer, säger han men tillägger att de även kan tillgodose andra önskemål om förpackningar.

Startar med två papperssorter

Förpackningar i 350 grams solidkartong kan beställas från 30 stycken och uppåt. Till en början går det att välja på två papperssorter – vit solidkartong och kraftkartong för att skapa förpackningar som kuddlådor, klassiska produktlådor, popcornbägare, lådor med lock med mera.
Att sajten ska vara enkel att använda har varit en viktig pusselbit i utvecklandet av webbshoppen.

– Vi har jobbat stenhårt med hela UX-biten. Det ska vara lätt för användaren, med så få klick som möjligt från att man kommer in på sajten till att man gör sin check out. Du väljer vilken typ av låda du vill ha, vilka mått och antal.

Foto: Pressbild

I designverktyget i webbshoppen kan du fritt designa din produkt helt från scratch. Det går att lägga till vektorgrafik, bilder, figurer och texter. För den som inte har så mycket erfarenhet finns teman att välja där du sedan enkelt bara lägger till texter och så vidare.

– När du designar kartongen så kommer du se den liggande plano, så att du ser och kan göra vad du vill. På de fåtal onlinetjänster som finns kan man bara designa panel för panel, men vill man göra något runt panelen så går ofta inte det. Men självklart finns även möjligheten att se och rotera lådan i 3d.

Foto: Claes Nordström
Vill samarbeta med tryckerier

Ink n Art hoppas även att deras satsningar på efterbehandling av förpackningar ska komma att tilltala andra tryckerier i branschen.
– I dag har vi ett samarbete med ett fåtal offsettryckerier och något enstaka digitaltryckeri men vi vill verkligen kroka arm med fler i branschen, säger Jesper Hammarstrand.

Juridiskt är Pacsome ett separat bolag vid sidan av Ink n Art.

 

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label