Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

PUBLICERAD: 11 juni 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Rasmus och Jesper Hammarstrand ser fram emot att dra igång satsningen och förpackningssajten Pacsome. Foto: Claes Nordström

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Göteborgsföretaget Ink n Art satsar stort på digitaltryckta förpackningar. Helhetsleverantören av tryck har på senare år sett tillväxtpotential inom förpackningar. Nu skrider de till verket på allvar med att sjösätta en webbshop för att nå ut till fem marknader.

– Vi lanserar sidan och marknadsför med fokus på B2B men på sikt skall vi även försöka nå slutkonsument där vi ser ett par spännande nya områden, säger företagets vd Jesper Hammarstrand.

I fem länder

Först ut sjösätts sajterna i Sverige, Danmark, England, Tyskland och Polen. Alla sajter finns på respektive lands språk. I nuläget finns inget som talar emot att fler länder kan tillkomma framåt:
– Tanken är att vi ska öka antalet marknader på sikt. Vi släpper en första betaversion på fem marknader nu i dagarna, men tanken är att fortsätta utveckla sidan och designverktyget samt öka antalet länder framöver.

Ink n Art är inriktade på trycksaker, storformat, profilprodukter och kläder har även tidigare kunnat erbjuda förpackningar, men då har tillverkningen lagts ut hos andra tryckerier. För att kunna fullfölja satsningen på förpackningar har företaget investerat stort i efterbehandling. Falsning, stansning och kapsellimning är på plats i huset för att producera olika standardiserade samt icke standardiserade förpackningar.

En ny efterbehandlingslina är installerad. Foto: Claes Nordström

– Det är ett automatiserat arbetsflöde från beställning till tryck, säger han och fortsätter:

– Det som är unikt gällande produktionen är inställningstiden för att sätta igång jobben. Det går väldigt fort, vi skär ner i timmar för att sätta igång ett jobb. I första hand är det en- två eller trepunktslimning.

En långsiktig investering

En Canon Imagepress 10 000 och en 8 000 trycker pappersarken.

– Vi har också en jäkligt fin folierings- och präglingsmaskin så att vi kan producera top notch-produkter, gärna i mindre volymer där konkurrensen inte är lika hård, säger han.

– Den här investeringen gör vi inte för de kommande tre åren utan för de kommande 5-10 åren. Vi väljer att gå in i en bransch nu som vi tror extremt mycket på. Tittar man på förpackningsbranschen globalt och vad det spås kring det digitala förpackningstrycket så ska det röra sig från 5 till 40 miljarder dollar de kommande tio åren. Nu börjar det komma igång på riktigt.

– Vi får ofta frågan om 50 till 100 lådor. Pacsome.com är ett sätt att kunna köpa hem standardiserade lådor i väldigt små volymer, säger han men tillägger att de även kan tillgodose andra önskemål om förpackningar.

Startar med två papperssorter

Förpackningar i 350 grams solidkartong kan beställas från 30 stycken och uppåt. Till en början går det att välja på två papperssorter – vit solidkartong och kraftkartong för att skapa förpackningar som kuddlådor, klassiska produktlådor, popcornbägare, lådor med lock med mera.
Att sajten ska vara enkel att använda har varit en viktig pusselbit i utvecklandet av webbshoppen.

– Vi har jobbat stenhårt med hela UX-biten. Det ska vara lätt för användaren, med så få klick som möjligt från att man kommer in på sajten till att man gör sin check out. Du väljer vilken typ av låda du vill ha, vilka mått och antal.

Foto: Pressbild

I designverktyget i webbshoppen kan du fritt designa din produkt helt från scratch. Det går att lägga till vektorgrafik, bilder, figurer och texter. För den som inte har så mycket erfarenhet finns teman att välja där du sedan enkelt bara lägger till texter och så vidare.

– När du designar kartongen så kommer du se den liggande plano, så att du ser och kan göra vad du vill. På de fåtal onlinetjänster som finns kan man bara designa panel för panel, men vill man göra något runt panelen så går ofta inte det. Men självklart finns även möjligheten att se och rotera lådan i 3d.

Foto: Claes Nordström
Vill samarbeta med tryckerier

Ink n Art hoppas även att deras satsningar på efterbehandling av förpackningar ska komma att tilltala andra tryckerier i branschen.
– I dag har vi ett samarbete med ett fåtal offsettryckerier och något enstaka digitaltryckeri men vi vill verkligen kroka arm med fler i branschen, säger Jesper Hammarstrand.

Juridiskt är Pacsome ett separat bolag vid sidan av Ink n Art.

 

 

 

Läs vidare

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Mark Andys nya digitalpress sätter ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare
MA-HD-Image-768x512x

Senaste nytt

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx