Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

PUBLICERAD: 7 februari 2025
UPPDATERAD: 6 februari
Pressbild

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att ”Closed Loop”-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.

Det senaste av dessa, Borrow Cup-projektet är anmärkningsvärt eftersom det har stöd från flera stora varumärken och arenor som är verksamma i Glasgow där det lanserades i januari. Initiativet för returmuggarna stöds av stora butiker, inklusive Costa Coffee, Caffè Nero och Burger King UK med målet att minska de rapporterade 388,7 miljoner engångsmuggar som används i Skottland varje år.

De tre återförsäljarna har gått samman för att delta i projektet, som inrättats av miljöorganisationen Hubbub och återanvänder startupen Reposit. Förutom de tre välkända varumärkena är flera lokala kaféer inklusive Tinderbox, Sprigg, Kelvingrove Museum och Glasgow City Chambers en del av initiativet.
Avery Dennison levererar RFID-skanningsteknik i muggarna. Tyvärr finns det ingen information om vilken roll, exakt, RFID spelar i projektet. Troligen handlar det om att den kommer att användas för att spåra kopparna längs deras resa och var de lämnas ut och returneras

I grund och botten kommer kunder som köper en drink på ett deltagande försäljningsställe att få möjlighet att använda en ”Borrow Cup” för en insättning på £1 och kommer att få en rabatt eller extra lojalitetsbelöningar på de flesta deltagande platser. Koppar finns i tre olika storlekar, och kunder kan lämna tillbaka dem på valfri deltagande plats för att antingen använda dem igen, byta mot en ren kopp till nästa dryck, få tillbaka sin insättning eller få en kupong vid ett returställe.

Projektet har finansierats av de tre återförsäljarna tillsammans med Ecosurety, Bunzl, British Plastics Federation och KFC. Industripartners har också stött projektet med kopparna från Berry, tvättutrustning från Electrolux utöver RFID-elementet från Avery Dennison. Det stöds också av Keep Scotland Beautiful och Biffa.

Borrow Cup syftar till att testa om att tillhandahålla ett återanvändbart alternativ vid källan och göra det bekvämare för kunderna genom att tillhandahålla ett nätverk av returpunkter resulterar i att färre engångsmuggar används. Många konsumenter hävdar att de äger återanvändbara koppar, men bara cirka en tredjedel använder dem och sedan mindre än en gång i månaden.

Systemet är utformat för att vara enkelt (utan appar eller registreringar) och kommer att använda spårning och mätningar för att avgöra hur systemet kan bli miljömässigt och ekonomiskt lönsamt. Hubbub arbetar med Carbon Bright för att bedöma miljöpåverkan från Borrow Cup och planerar att utöka initiativet ytterligare baserat på Glasgow-försöket, som kommer att pågå i tre månader.
Källa: AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association)

Läs vidare

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024