Storleken har betydelse enligt ULMA Packaging

PUBLICERAD: 21 februari 2025
UPPDATERAD: 20 februari
Malin Kalitta, Aingeru Gallastegi och Roger Kalitta ökar trycket på den svenska marknaden. Foto: Bo Wallteg

I Sverige har spanska ULMA Packaging sedan år 2017 haft Lommabaserade PackDesign som sin agent. Nu har man beslutat sig för att satsa ordentligt på den svenska marknaden. Det sker genom att man köpt PackDesign som byter namn till ULMA Packaging AB. Affären innebär att man tillför nya muskler, både ekonomiskt och personellt. I det här fallet konstaterar man att storleken har betydelse.

– Vi tillhör de stora tillverkarna i Europa inom dessa områden och har det bredaste erbjudandet inom maskiner för flexibel film, berättar Aingeru Gallastegi som är Area Manager på ULMA när vi möter honom på ULMA Packaging i Lomma.

– Årligen bygger vi runt ettusenfemhundra maskiner som omsätter fyrahundra miljoner euro.

I ett tjugofem länder internationellt har man dotterbolag, men Sverige har varit något av en vit fläck, trots att det är en stor marknad. Här har man hittills inte haft något dotterbolag utan förlitat sig på agenturer i de olika länderna. Sedan år 2017 har PackDesign var representant i Sverige.

– Nittio procent av vår försäljning kommer från våra dotterbolag så det står ganska klart att det lönar sig för oss att äga bolagen, säger Aingeru Gallastegi. Med det som bakgrund började vi förra året diskutera med PackDesign om att köpa dem.

– Vi har en global expansionsstrategi samtidigt som vi lägger stor vikt vi lokal service. Där ligger grunden till att vi föreslog den här affären. PackDesign är ett företag vi har haft förtroende för, samtidigt som vi insett att det fanns behov av att tillföra ”muskler” till dem.

I tidningen Packnews no 1 som kommer på marknaden inom kort kan du läsa en längre artikel om affären och hur man ser på framtiden i Sverige.

Läs vidare

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024

Stora Ensos nya megaanläggning för falskartong har startat produktionen

Stora Ensos nya linje för konsumentförpackningskartong vid Uleåborganläggningen i Finland har påbörjat produktionsupptrappningen. De första kundleveranserna väntas under andra kvartalet 2025.
Stora Ensox

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024