Sjösätter marknadsplats för köpare och leverantörer av förpackningar

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari

 

Storra Enso satsar på att erbjuda en digital plattform för köpare och tillverkare av förpackningar i wellpapp.

Stora Enso öppnar upp en digital marknadsplats med wellpappförpackningar riktad mot B2B-marknaden. 

Den nya plattformen går under namnet Box Inc och är enligt Stora Enso utformad för att hjälpa företag att snabbt få tag i förpackningar på nätet. Samtidigt får leverantörer möjlighet att komma åt nya kunder utan att behöva skapa sin egen digitala närvaro. Mikael Fristedt Westre, är chef för den digitala plattformen:

– Box Inc digitaliserar den traditionella köpprocessen genom att låta köpare och säljare av förpackningar fullfölja den fullständiga inköpsresan online, säger han.

Mikael Fristedt Westre, är chef för Stora Ensos nätsatsning Box Inc.
Planer på att expandera

Sajten har sjösatts i Tyskland, den största marknaden för wellpappförpackningar, enligt Stora Enso. Planer finns också på att expandera till andra marknader i Europa, säger Fristedt Westre till Pack Sweden:

– Vi har börjat i Tyskland och när tiden är mogen så expanderar vi till fler marknader.

På frågan när marknadsplatsen öppnar i Sverige säger han ”inte i dagsläget”.

Kund ser flera anbud

Fristedt Wistre förklarar att det finns andra typer av plattformar som tillhandahålls av aktörer, exempelvis konverterare och grossister. Det som skiljer Box Inc mot liknande plattformar är att det är en marknadsplatslösning för företag där olika förpackningsleverantörers anbud samlas upp.

– Kunden kan skapa en förfrågan och aktörer kan komma med anbud. Kunden kan sedan jämföra de olika anbuden som kommer in, säger han och jämför med likande e-handelsplattformar i andra branscher, exempelvis reseindustrin. Sedan sajten drog igång i Tyskland har redan kunder och leverantörer visat intresse.

– Det känns otroligt roligt och positivt att kunna hjälpa kunder att köpa och leverantörer att kunna sälja.

Tar ut avgift

Stora Enso köper eller säljer inga förpackningar själva utan tillhandahåller marknadstjänsten. Enligt förpackningstillverkaren förekommer inga avgifter i samband med att köpa förpackningar på Box Inc. Intäkterna genereras genom att ta ut kommissionsavgift som betalas av leverantören baserat på faktiska order.

– Med Box Inc utnyttjar vi Stora Ensos starka marknadsnärvaro och kunskap om wellpappförpackningsindustrin. Som en aktör i framkant inom digitalisering i vår bransch ser vi Box Inc som ett bra exempel på en plattformsverksamhet som tillför både leverantörer och kunder värde, säger David Ekberg, chef och EVP för affärsområdet Packaging Solutions på Stora Enso, i ett pressmeddelande.

Box Inc står som ett eget juridiskt företag och varumärke, men ägs till fullo av Stora Enso.

Senaste nytt

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x