Sjösätter marknadsplats för köpare och leverantörer av förpackningar

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari

 

Storra Enso satsar på att erbjuda en digital plattform för köpare och tillverkare av förpackningar i wellpapp.

Stora Enso öppnar upp en digital marknadsplats med wellpappförpackningar riktad mot B2B-marknaden. 

Den nya plattformen går under namnet Box Inc och är enligt Stora Enso utformad för att hjälpa företag att snabbt få tag i förpackningar på nätet. Samtidigt får leverantörer möjlighet att komma åt nya kunder utan att behöva skapa sin egen digitala närvaro. Mikael Fristedt Westre, är chef för den digitala plattformen:

– Box Inc digitaliserar den traditionella köpprocessen genom att låta köpare och säljare av förpackningar fullfölja den fullständiga inköpsresan online, säger han.

Mikael Fristedt Westre, är chef för Stora Ensos nätsatsning Box Inc.
Planer på att expandera

Sajten har sjösatts i Tyskland, den största marknaden för wellpappförpackningar, enligt Stora Enso. Planer finns också på att expandera till andra marknader i Europa, säger Fristedt Westre till Pack Sweden:

– Vi har börjat i Tyskland och när tiden är mogen så expanderar vi till fler marknader.

På frågan när marknadsplatsen öppnar i Sverige säger han ”inte i dagsläget”.

Kund ser flera anbud

Fristedt Wistre förklarar att det finns andra typer av plattformar som tillhandahålls av aktörer, exempelvis konverterare och grossister. Det som skiljer Box Inc mot liknande plattformar är att det är en marknadsplatslösning för företag där olika förpackningsleverantörers anbud samlas upp.

– Kunden kan skapa en förfrågan och aktörer kan komma med anbud. Kunden kan sedan jämföra de olika anbuden som kommer in, säger han och jämför med likande e-handelsplattformar i andra branscher, exempelvis reseindustrin. Sedan sajten drog igång i Tyskland har redan kunder och leverantörer visat intresse.

– Det känns otroligt roligt och positivt att kunna hjälpa kunder att köpa och leverantörer att kunna sälja.

Tar ut avgift

Stora Enso köper eller säljer inga förpackningar själva utan tillhandahåller marknadstjänsten. Enligt förpackningstillverkaren förekommer inga avgifter i samband med att köpa förpackningar på Box Inc. Intäkterna genereras genom att ta ut kommissionsavgift som betalas av leverantören baserat på faktiska order.

– Med Box Inc utnyttjar vi Stora Ensos starka marknadsnärvaro och kunskap om wellpappförpackningsindustrin. Som en aktör i framkant inom digitalisering i vår bransch ser vi Box Inc som ett bra exempel på en plattformsverksamhet som tillför både leverantörer och kunder värde, säger David Ekberg, chef och EVP för affärsområdet Packaging Solutions på Stora Enso, i ett pressmeddelande.

Box Inc står som ett eget juridiskt företag och varumärke, men ägs till fullo av Stora Enso.

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance