Sjösätter marknadsplats för köpare och leverantörer av förpackningar

PUBLICERAD: 5 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari

 

Storra Enso satsar på att erbjuda en digital plattform för köpare och tillverkare av förpackningar i wellpapp.

Stora Enso öppnar upp en digital marknadsplats med wellpappförpackningar riktad mot B2B-marknaden. 

Den nya plattformen går under namnet Box Inc och är enligt Stora Enso utformad för att hjälpa företag att snabbt få tag i förpackningar på nätet. Samtidigt får leverantörer möjlighet att komma åt nya kunder utan att behöva skapa sin egen digitala närvaro. Mikael Fristedt Westre, är chef för den digitala plattformen:

– Box Inc digitaliserar den traditionella köpprocessen genom att låta köpare och säljare av förpackningar fullfölja den fullständiga inköpsresan online, säger han.

Mikael Fristedt Westre, är chef för Stora Ensos nätsatsning Box Inc.
Planer på att expandera

Sajten har sjösatts i Tyskland, den största marknaden för wellpappförpackningar, enligt Stora Enso. Planer finns också på att expandera till andra marknader i Europa, säger Fristedt Westre till Pack Sweden:

– Vi har börjat i Tyskland och när tiden är mogen så expanderar vi till fler marknader.

På frågan när marknadsplatsen öppnar i Sverige säger han ”inte i dagsläget”.

Kund ser flera anbud

Fristedt Wistre förklarar att det finns andra typer av plattformar som tillhandahålls av aktörer, exempelvis konverterare och grossister. Det som skiljer Box Inc mot liknande plattformar är att det är en marknadsplatslösning för företag där olika förpackningsleverantörers anbud samlas upp.

– Kunden kan skapa en förfrågan och aktörer kan komma med anbud. Kunden kan sedan jämföra de olika anbuden som kommer in, säger han och jämför med likande e-handelsplattformar i andra branscher, exempelvis reseindustrin. Sedan sajten drog igång i Tyskland har redan kunder och leverantörer visat intresse.

– Det känns otroligt roligt och positivt att kunna hjälpa kunder att köpa och leverantörer att kunna sälja.

Tar ut avgift

Stora Enso köper eller säljer inga förpackningar själva utan tillhandahåller marknadstjänsten. Enligt förpackningstillverkaren förekommer inga avgifter i samband med att köpa förpackningar på Box Inc. Intäkterna genereras genom att ta ut kommissionsavgift som betalas av leverantören baserat på faktiska order.

– Med Box Inc utnyttjar vi Stora Ensos starka marknadsnärvaro och kunskap om wellpappförpackningsindustrin. Som en aktör i framkant inom digitalisering i vår bransch ser vi Box Inc som ett bra exempel på en plattformsverksamhet som tillför både leverantörer och kunder värde, säger David Ekberg, chef och EVP för affärsområdet Packaging Solutions på Stora Enso, i ett pressmeddelande.

Box Inc står som ett eget juridiskt företag och varumärke, men ägs till fullo av Stora Enso.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen