Stora Enso planerar stängning av wellpapptillverkning i Vikingstad

PUBLICERAD: 11 januari 2024
UPPDATERAD: 11 januari
Foto: Stora Enso

En säker konjukturbarometer är wellpappindustrin. Där är man oftast först med att plocka upp signaler om en nedåtgående konjunktur. Det är därför inte konstigt att det börjar dyka upp signaler om att det är tufft på marknaden för industrin just nu. En sådan signal är Stora Ensos initiering av en plan att stänga verksamheten i Vikingstad.

Stora Enso har initierat en plan att permanent stänga ned wellpappverksamheten i Vikingstad, utanför Linköping. Den planerade stängningen skulle beröra 56 medarbetare och MBL-förhandlingar med fackliga parter har inletts.

Anledningen till den planerade nedstängningen är att Stora Enso bedömer att efterfrågan på wellpapp inte kommer att möta den kapacitet som finns på företagets tre tillverkningsenheter i Sverige (Jönköping, Skene och Vikingstad). Denna överkapacitet behöver minskas för att bibehålla konkurrenskraften, varför de volymer som idag produceras i Vikingstad kommer att hanteras av de två resterande wellpappanläggningarna i Jönköping och Skene. Planen är att produktionen i Vikingstad stängs ned permanent i slutet av 2024.

Lönsamheten för wellpapptillverkningen har varit svag de senaste åren enligt Carl Norell som är presschef på Stora Enso. För att vara fortsatt konkurrenskraftiga konstaterar man att åtgärder krävs. Branschen har för närvarade en överkapacitet.

I Vikingstad tillverkas wellpapp i kvaliteterna B- och C-flute. Anläggningen är dessutom i behov av större investeringar.

Thomas Sundling, Sverigechef för Stora Enso Packaging AB kommenterar den planerade nedstängningen:

– Detta är tunga och sorgliga nyheter för medarbetare på enheten i Vikingstad och för hela företaget. Vi har tittat på många olika alternativ när vi arbetat fram ett förslag för att förbättra vår konkurrenskraft i Sverige. Tyvärr betyder det att vi behöver minska från tre enheter till två, där planen är att stänga Vikingstad permanent.

 

Läs vidare

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Walki fortsätter investera i Centraleuropa

Walki har genomfört en investering på över 6 MEUR i en toppmodern produktionslinje vid sin fabrik i Steinfurt. Linjen är nu redo att börja producera åt kunder som går över till fiberbaserade material.
Walki

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432