Stora Enso möblerar om affärsområden

PUBLICERAD: 5 december 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Stora Enso sjösätter den nybildade divisionen Packaging materials 1 januari 2020.

Stora Enso slår samman två av sina verksamheter och bildar divisionen Packaging materials.

Stora Enso gör förändringar i sina verksamhetsområden och bildar den nya divisionen Packaging materials. Det är divisionen med nyfiberbaserad kartong inom premiumsegmentet för förpackningar och grafisk kartong (Consumer board), som fusioneras med företagets division för wellpappråvara (Packaging Solutions).

”Ett starkare kunderbjudande”

Den del inom Packaging solutions som blir kvar kommer istället att riktas om till Stora Ensos verksamhet inom formpressad fiber där fokus blir att utveckla nya tjänster och förpackningslösningar.

– Eftersom samhällets utveckling mot en cirkulär bioekonomi går allt snabbare skapar vi en organisation som ytterligare stärker vår förmåga att driva innovation och hållbarhet med en gemensam agenda. Divisionen Packaging materials kommer att innebära ett ännu starkare kunderbjudande för konverterare, varumärkesägare och återförsäljare, som omfattar kartong av såväl nyfiber som återvunnet material, säger Stora Ensos vd Annica Bresky i ett pressmeddelande.

Hannu Kasurinen, blir divisionschef för den nybildade divisionen Packaging materials.
Sjösätts vid årsskiftet

Hannu Kasurinen, blir divisionschef för den nybildade divisionen Packaging materials när förändringen träder i kraft den 1 januari 2020. Fram tills dess har han utsetts till utsetts till medlem i koncernens ledningsgrupp och divisionschef för Consumer board.

– Jag ser fram emot att utveckla verksamheten inom Packaging materials tillsammans med våra kunder. Cirkularitet utgör en grundläggande del av Stora Ensos arbete och är en viktig drivkraft i vår produktutveckling. Vi kommer att fortsätta skapa nya innovationer och lösningar som svar på konsumenternas behov av förnybara, återvinningsbara, fiberbaserade förpackningsmaterial med lågt koldioxidavtryck, säger Kasurinen i ett uttalande.

 

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432