Stora Enso fick silver i 100-wattaren

PUBLICERAD: 12 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

recreate_packaging

Kampanjen för Stora Ensos förpackningstävling Recreate Packaging vann silver, eller 75w, i kategorin Företag – Strategisk design i 100-wattaren förra månaden.

Tävlingen, som arrangeras vartannat år, har syftet att få potentiella och befintliga kunder att handgripligen förstå Stora Ensos produktkvalitet, och låter designskolor, designbyråer och fristående designers tävlar utifrån en förutbestämd uppgift.

Kampanjen som tog hem priset skulle framför allt öka antalet anmälda bidrag, öka engagemanget online och öka kännedom och intresse kring tävlingen generellt. Med byrån River tillsammans med Bea Szenfeld vid rodret ökade antalet bidrag med 33 procent jämfört med föregående tävling.

Motiveringen från juryn löd:

”Med vass och innovativ paketering har man lyft design till en ny nivå, där till och med effekt kan vara vacker, härlig och lite knäpp. Naturligtvis vill man vara med och tävla!”

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Vinnarna i Packnorth Award 2023 prisades på Empack

Unknown-3-900x600

Nu är det dags att sända in bidrag till Packnorth Award 2023

Nu är sajten för Packnorth Award 2023 öppnad. Missa inte tillfället att låt den professionella juryn bedöma era förpackningar.
IMG_4271

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024