Ständigt smarta förpackningar i sikte

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Katarina Bendz Hansson, marknadskommunikatör på Smurfit Kappa.

Hos Smurfit Kappa klingar orden återvinningsbart, förnyelsebart och bionedbrytbart.

– Vi visar framför allt upp hur vi jobbar med hållbarhet och med pappersförpackningar som är vår nischprodukt – framför allt wellpapp, säger Katarina Bendz Hansson, marknadskommunikatör på Smurfit Kappa.

Många utställningsexemplar finns i Empack-montern där de har hjälpt kunder att ersätta plast med förpackningslösningar av kartong och wellpapp. Smurfit Kappa ser en ökad efterfrågan på just pappersbaserade förpackningar.

– Det är framtidens material, säger hon med eftertryck.

Hållbart och smart logistik

Det stora budskapet i montern är företagets initiativ Better planet packaging.

– Framför allt är det kring hur vi jobbar och hjälper till för att världen ska bli mer hållbar och bättre.

 

Smurfit Kappa satsar miljövänligt, smart och pappersbaserat på Empack.

Smurfit Kappa har flera upplevelsecenter runtom i världen dit de tar sina kunder:
– Där testar vi förpackningar på olika sätt och optimerar dem så att de blir absolut smartast och bäst. Det handlar om både stora och små saker. Det kan vara att bara förändra förpackningen väldigt lite för att pallen i slutändan ska bli optimerad.

Smurfit Kappa producerar främst wellförpackningar
Ledord i montern

Tre värdeord om förpackningar lyfter Smurfit Kappa fram som sitt budskap på hängande skyltar i montern.

– Återvinningsbart, förnyelsebart och bionedbrytbart. Det är det som är våra ledord i det här arbetet. Vi har jobbat med det här i ett års tid nu och det är något vi kommer att fortsätta med.

Vad blir ert fokus framöver?

– Ännu bättre och ännu fler förpackningar som bryts ner snabbare. Vi tar vårt ansvar så mycket vi kan, och försöker jobba med det här i åtanke hela tiden.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper