Hos Smurfit Kappa klingar orden återvinningsbart, förnyelsebart och bionedbrytbart.
– Vi visar framför allt upp hur vi jobbar med hållbarhet och med pappersförpackningar som är vår nischprodukt – framför allt wellpapp, säger Katarina Bendz Hansson, marknadskommunikatör på Smurfit Kappa.
Många utställningsexemplar finns i Empack-montern där de har hjälpt kunder att ersätta plast med förpackningslösningar av kartong och wellpapp. Smurfit Kappa ser en ökad efterfrågan på just pappersbaserade förpackningar.
– Det är framtidens material, säger hon med eftertryck.
Hållbart och smart logistik
Det stora budskapet i montern är företagets initiativ Better planet packaging.
– Framför allt är det kring hur vi jobbar och hjälper till för att världen ska bli mer hållbar och bättre.
Smurfit Kappa har flera upplevelsecenter runtom i världen dit de tar sina kunder:
– Där testar vi förpackningar på olika sätt och optimerar dem så att de blir absolut smartast och bäst. Det handlar om både stora och små saker. Det kan vara att bara förändra förpackningen väldigt lite för att pallen i slutändan ska bli optimerad.
Ledord i montern
Tre värdeord om förpackningar lyfter Smurfit Kappa fram som sitt budskap på hängande skyltar i montern.
– Återvinningsbart, förnyelsebart och bionedbrytbart. Det är det som är våra ledord i det här arbetet. Vi har jobbat med det här i ett års tid nu och det är något vi kommer att fortsätta med.
Vad blir ert fokus framöver?
– Ännu bättre och ännu fler förpackningar som bryts ner snabbare. Vi tar vårt ansvar så mycket vi kan, och försöker jobba med det här i åtanke hela tiden.