Speciella etiketter till speciell whisky

Text:Emil
PUBLICERAD: 17 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Målgruppen för Box är whiskyfans som vill ha hög kvalitet. Därför har varje etikett egen design.

Terése Lind står för etikettdesignen som ska signalera kvalitet i Box Destilleris nya whiskyserie.
– I resan mot världsklass behövs högklassiga etiketter, säger Terése Lind på reklambyrån Sweetpop.

Box destilleri ligger vid Höga Kusten. Deras serie ”The 2nd Step Collection” är en uppföljare till ”The Early Days Collection”. Box whisky är en premiumprodukt och därför är det väsentligt att förpackning och etikett förmedlar samma budskap.

Terése Lind säger att tanken med whiskyserien var att få till ett mer moget uttryck och renare design.

Etikettdesignen görs av reklambyrån Sweetpop i Sundsvall och etikettproduktionen står Nordvalls för.
– När vi började jobba med Box 2015 var vi på jakt efter
 en bra etikettleverantör. Valet föll på Nordvalls som tidigare utvecklat etiketter åt Box, berättar Terése Lind, produktions- ledare på Sweetpop. Hon berättar även att eftersom hon inte arbetat med etiketter förut var det mycket värdefullt med det stöd hon fick från Nordvalls.
Målgruppen för Box är whiskyfans som vill ha hög kvalitet.

– Whisky är ett samlarobjekt och det är viktigt för samlarna att de olika askorna skiljer sig från varandra när de står hem-
ma på hyllorna. Det är en anledning till att varje etikett har en signifikativ färg.
Idén med ”The 2nd Step Collection” var också att ge den ett lite mer moget uttryck och en renare design än den förra serien. Naturen är en betydelsefull bärare i kommunikationen och för att betona det löper det en illustration av Ångermanälven runt förpackningen.
Eftersom Box har många specialprodukter och mindre upplagor trycks etiketterna digitalt. Den nya serien har fått några specialeffekter som varmfoliering och etiketterna har även försetts med prägling.

För serien har Sweetpop också gått över från kopparfolie till silverfolie.
– Koppar är annars väldigt signifikativt för whisky som produkt. Whiskypannorna är ju tillverkade av just koppar. I utvecklingen av designen för ”The 2nd Step Collection” arbetade vi dock med en förändrad färgpalett och för att lyfta den till ännu en nivå valde vi alltså silver som förstärker signalen av älvens klara vatten.

Etiketterna till Box Whisky har ett tjockare papper än vanligt.
– Det gäller att hitta en balans. Vi ville ha ha en tydlig struktur och ett tjockt papper för att höja kvaliteten men inte för tjockt för då skulle färgåtergivningen försämras.
– Det tjocka papperet ger en premium- känsla. Whisky är ett hantverk och etiketten ska förmedla det. Personligen gillar jag etiketter som ser handgjorda ut, avslutar Terese Lind.
Fotnot: Sweetpop ingår numera i Gullers Grupp och etikettdesignen blev nominerad till Svenska Designpriset.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax