Terése Lind står för etikettdesignen som ska signalera kvalitet i Box Destilleris nya whiskyserie.
– I resan mot världsklass behövs högklassiga etiketter, säger Terése Lind på reklambyrån Sweetpop.
Box destilleri ligger vid Höga Kusten. Deras serie ”The 2nd Step Collection” är en uppföljare till ”The Early Days Collection”. Box whisky är en premiumprodukt och därför är det väsentligt att förpackning och etikett förmedlar samma budskap.
Etikettdesignen görs av reklambyrån Sweetpop i Sundsvall och etikettproduktionen står Nordvalls för.
– När vi började jobba med Box 2015 var vi på jakt efter
en bra etikettleverantör. Valet föll på Nordvalls som tidigare utvecklat etiketter åt Box, berättar Terése Lind, produktions- ledare på Sweetpop. Hon berättar även att eftersom hon inte arbetat med etiketter förut var det mycket värdefullt med det stöd hon fick från Nordvalls.
Målgruppen för Box är whiskyfans som vill ha hög kvalitet.
– Whisky är ett samlarobjekt och det är viktigt för samlarna att de olika askorna skiljer sig från varandra när de står hem-
ma på hyllorna. Det är en anledning till att varje etikett har en signifikativ färg.
Idén med ”The 2nd Step Collection” var också att ge den ett lite mer moget uttryck och en renare design än den förra serien. Naturen är en betydelsefull bärare i kommunikationen och för att betona det löper det en illustration av Ångermanälven runt förpackningen.
Eftersom Box har många specialprodukter och mindre upplagor trycks etiketterna digitalt. Den nya serien har fått några specialeffekter som varmfoliering och etiketterna har även försetts med prägling.
För serien har Sweetpop också gått över från kopparfolie till silverfolie.
– Koppar är annars väldigt signifikativt för whisky som produkt. Whiskypannorna är ju tillverkade av just koppar. I utvecklingen av designen för ”The 2nd Step Collection” arbetade vi dock med en förändrad färgpalett och för att lyfta den till ännu en nivå valde vi alltså silver som förstärker signalen av älvens klara vatten.
Etiketterna till Box Whisky har ett tjockare papper än vanligt.
– Det gäller att hitta en balans. Vi ville ha ha en tydlig struktur och ett tjockt papper för att höja kvaliteten men inte för tjockt för då skulle färgåtergivningen försämras.
– Det tjocka papperet ger en premium- känsla. Whisky är ett hantverk och etiketten ska förmedla det. Personligen gillar jag etiketter som ser handgjorda ut, avslutar Terese Lind.
Fotnot: Sweetpop ingår numera i Gullers Grupp och etikettdesignen blev nominerad till Svenska Designpriset.