Sofia- bloggare och förpackningsutvecklare

PUBLICERAD: 28 mars 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Förpackningar för ökad hållbarhet ligger Sofia Erixon varmt om hjärtat.

Sofia Erixson på Orkla Foods Sverige tar gärna fajten för förpackningens bästa.

Sofia Erixson är sprungen ur millenialgenerationen och jobbar som förpackningsutvecklare på Orkla foods Sverige.

– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och försöker få in det i företaget också.

Sofia Erixson har en bakgrund på Nackademins yrkeshögskola och studerade förpackningsdesign fram till hon blev klar 2009. Efter utbildningen har hon jobbat som grafisk designer, wellpappkonstruktör och på Repa FTI som återvinningsansvarig. Sedan tre år tillbaka är hon Orkla foods Sverige utvecklare av förpackningar och är involverad i produktprojekt, från idé till färdig produkt.

– Det känns som jag har mycket erfarenheter från olika sätt, så den här rollen tror jag passar mig bra.

Sofia kallar sig millenial, uppväxt med internet, smart phones och sociala medier. Något som också har inverkan på hennes sätt att tänka kring förpackningens vara eller icke vara och ger henne driv i utvecklingen av förpackningar.

Sofia Erixson är involverad i flera projekt – från idé till färdiga produkter.

Vid sidan om sitt arbete på Orkla Foods Sverige driver hon även en av Sveriges största förpackningsbloggar där hon skriver mycket om det hon brinner för.

– Förpackningar för ökad hållbarhet tycker jag är jätteviktigt, att de inte bara är just förpackningar, säger hon och utvecklar:

– Jag tror det är viktigt att ha med sig hela perspektivet när man utvecklar förpackningar. En förståelse för hela värdekedjan. Det tror jag är jätteviktigt. Och sen är det viktigt just för mig med lättöppnade förpackningar.

Hon nämner bland annat Felix framtagna lättöppnade metallock till glasburkar med sylt och gurklocken. Responsen har varit överväldigande:

– Det känns helt fantastiskt. Vi har till och med fått handskrivna brev och vykort från våra äldre konsumenter.

Mycket finns att ta ställning till och överväga i framtagandet av en ny produkt. Hållbarhet är ett ledord i alla projekt. Enligt Sofia lägger Orkla foods i Sverige stor vikt på hållbarhet och att ta sitt samhällsansvar, corporate social responsibility (CSR).

– CSR är viktigt i varje projekt. Hur kan vi göra den här förpackningen mer hållbar? Sen är det också att man ska inte transportera luft, det ska vara palloptimerat, funka i butiken, den ska ligga där, vara återförslutningsbar beroende på användningsområde, säger hon och fortsätter:

– Vi pratar mycket i våra projektgrupper om hur produkten ska upplevas, säger hon och radar upp frågeställningar:

– Ska den ätas direkt på bordet, eller värmas i mikron? Hur den ska konsumeras och återvinnas? Produktens hållbarhet?

Sofia Erixson medger att hennes idéer ibland får stå tillbaka. Att ta fram en förpackning är en kompromiss i många led på ett så stort företag som Orkla Foods Sverige.

– Men jag har också fått en förståelse för ett sådant här stort företag. Att man har maskiner som måste anpassas, att det handlar om investeringar och pengar. Men det är utmaningen och är det som driver mig, att hitta den bästa möjliga lösningen för just alla.

– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och att man försöker få in det i företaget också. Jag tycker att jag blir lyssnad på. För det mesta i alla fall.

Att utveckla en produkt, från idé till färdig produkt, tar i runda slängar två år.
– Det beror på hur komplext det är. Det är maskininvesteringar och synkning, mycket folk som är involverade.

Devisen och strategin för Orkla foods Sverige är ”think global, act local” – tänk globalt, uppträd lokalt.

– Det finns mycket vinning att vi kan göra serier och faktiskt göra det bra eftersom vi har musklerna och kunskapen. Men sen blir vi ju omkörda av företag som har kortare beslutsvägar och det är något vi får jobba med.

Felix pajer har fått en ny kvadratisk design.

– Vi har oftast ett nära samarbete med våra leverantörer i våra olika innovationsprojekt. Så vi tänker mycket på hur ser hållbarhetstänket ut, hur kan vi göra denna förpackning så hållbar som möjligt.

Egenblåsta ketchupflaskor i Fågelmara. Bobs sylt- och Felix gurkburkar med lättöppnade metallock är produkter som Sofia är stolt över. Även den numera kvadratiska pajförpackningen från Felix med ny design och borttaget plastfönster på filodegspajen:

– Det blir en win-win eftersom den förra kostade mer pengar att tillverka samtidigt som den inte är bra i återvinningen. Förut var de bredare, nu sju millimeter mindre. En bra synk mellan produktion och miljö är klockrent.

Målet framöver är att ha FSC-märkning på alla primär- och sekundäremballage. Och många roliga projekt med hållbarhetsfokus är i rullning.
– Men som sagt, det är långa tidsramar. Jag får ju inte säga vad det är, men det är väldigt spännande.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Företaget Glenntex i Göteborg forskar inom området grafenförstärkta kompositer och har i tester kunnat minska behovet av plast i förpackningar radikalt.
grafenx
Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Återvunna vätskekartonger blir material i Fiats Grande Panda

Fiats nya bil Grande Panda blir först ut i bilbranschen med att använda återvunnet material från använda dryckeskartonger i serietillverkning.
Fiat Grande Panda - Exterior-minxx
Återvunna vätskekartonger blir material i Fiats Grande Panda

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper