Sofia Erixson på Orkla Foods Sverige tar gärna fajten för förpackningens bästa.
Sofia Erixson är sprungen ur millenialgenerationen och jobbar som förpackningsutvecklare på Orkla foods Sverige.
– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och försöker få in det i företaget också.
Sofia Erixson har en bakgrund på Nackademins yrkeshögskola och studerade förpackningsdesign fram till hon blev klar 2009. Efter utbildningen har hon jobbat som grafisk designer, wellpappkonstruktör och på Repa FTI som återvinningsansvarig. Sedan tre år tillbaka är hon Orkla foods Sverige utvecklare av förpackningar och är involverad i produktprojekt, från idé till färdig produkt.
– Det känns som jag har mycket erfarenheter från olika sätt, så den här rollen tror jag passar mig bra.
Sofia kallar sig millenial, uppväxt med internet, smart phones och sociala medier. Något som också har inverkan på hennes sätt att tänka kring förpackningens vara eller icke vara och ger henne driv i utvecklingen av förpackningar.
Vid sidan om sitt arbete på Orkla Foods Sverige driver hon även en av Sveriges största förpackningsbloggar där hon skriver mycket om det hon brinner för.
– Förpackningar för ökad hållbarhet tycker jag är jätteviktigt, att de inte bara är just förpackningar, säger hon och utvecklar:
– Jag tror det är viktigt att ha med sig hela perspektivet när man utvecklar förpackningar. En förståelse för hela värdekedjan. Det tror jag är jätteviktigt. Och sen är det viktigt just för mig med lättöppnade förpackningar.
Hon nämner bland annat Felix framtagna lättöppnade metallock till glasburkar med sylt och gurklocken. Responsen har varit överväldigande:
– Det känns helt fantastiskt. Vi har till och med fått handskrivna brev och vykort från våra äldre konsumenter.
Mycket finns att ta ställning till och överväga i framtagandet av en ny produkt. Hållbarhet är ett ledord i alla projekt. Enligt Sofia lägger Orkla foods i Sverige stor vikt på hållbarhet och att ta sitt samhällsansvar, corporate social responsibility (CSR).
– CSR är viktigt i varje projekt. Hur kan vi göra den här förpackningen mer hållbar? Sen är det också att man ska inte transportera luft, det ska vara palloptimerat, funka i butiken, den ska ligga där, vara återförslutningsbar beroende på användningsområde, säger hon och fortsätter:
– Vi pratar mycket i våra projektgrupper om hur produkten ska upplevas, säger hon och radar upp frågeställningar:
– Ska den ätas direkt på bordet, eller värmas i mikron? Hur den ska konsumeras och återvinnas? Produktens hållbarhet?
Sofia Erixson medger att hennes idéer ibland får stå tillbaka. Att ta fram en förpackning är en kompromiss i många led på ett så stort företag som Orkla Foods Sverige.
– Men jag har också fått en förståelse för ett sådant här stort företag. Att man har maskiner som måste anpassas, att det handlar om investeringar och pengar. Men det är utmaningen och är det som driver mig, att hitta den bästa möjliga lösningen för just alla.
– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och att man försöker få in det i företaget också. Jag tycker att jag blir lyssnad på. För det mesta i alla fall.
Att utveckla en produkt, från idé till färdig produkt, tar i runda slängar två år.
– Det beror på hur komplext det är. Det är maskininvesteringar och synkning, mycket folk som är involverade.
Devisen och strategin för Orkla foods Sverige är ”think global, act local” – tänk globalt, uppträd lokalt.
– Det finns mycket vinning att vi kan göra serier och faktiskt göra det bra eftersom vi har musklerna och kunskapen. Men sen blir vi ju omkörda av företag som har kortare beslutsvägar och det är något vi får jobba med.
– Vi har oftast ett nära samarbete med våra leverantörer i våra olika innovationsprojekt. Så vi tänker mycket på hur ser hållbarhetstänket ut, hur kan vi göra denna förpackning så hållbar som möjligt.
Egenblåsta ketchupflaskor i Fågelmara. Bobs sylt- och Felix gurkburkar med lättöppnade metallock är produkter som Sofia är stolt över. Även den numera kvadratiska pajförpackningen från Felix med ny design och borttaget plastfönster på filodegspajen:
– Det blir en win-win eftersom den förra kostade mer pengar att tillverka samtidigt som den inte är bra i återvinningen. Förut var de bredare, nu sju millimeter mindre. En bra synk mellan produktion och miljö är klockrent.
Målet framöver är att ha FSC-märkning på alla primär- och sekundäremballage. Och många roliga projekt med hållbarhetsfokus är i rullning.
– Men som sagt, det är långa tidsramar. Jag får ju inte säga vad det är, men det är väldigt spännande.