Sofia- bloggare och förpackningsutvecklare

PUBLICERAD: 28 mars 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Förpackningar för ökad hållbarhet ligger Sofia Erixon varmt om hjärtat.

Sofia Erixson på Orkla Foods Sverige tar gärna fajten för förpackningens bästa.

Sofia Erixson är sprungen ur millenialgenerationen och jobbar som förpackningsutvecklare på Orkla foods Sverige.

– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och försöker få in det i företaget också.

Sofia Erixson har en bakgrund på Nackademins yrkeshögskola och studerade förpackningsdesign fram till hon blev klar 2009. Efter utbildningen har hon jobbat som grafisk designer, wellpappkonstruktör och på Repa FTI som återvinningsansvarig. Sedan tre år tillbaka är hon Orkla foods Sverige utvecklare av förpackningar och är involverad i produktprojekt, från idé till färdig produkt.

– Det känns som jag har mycket erfarenheter från olika sätt, så den här rollen tror jag passar mig bra.

Sofia kallar sig millenial, uppväxt med internet, smart phones och sociala medier. Något som också har inverkan på hennes sätt att tänka kring förpackningens vara eller icke vara och ger henne driv i utvecklingen av förpackningar.

Sofia Erixson är involverad i flera projekt – från idé till färdiga produkter.

Vid sidan om sitt arbete på Orkla Foods Sverige driver hon även en av Sveriges största förpackningsbloggar där hon skriver mycket om det hon brinner för.

– Förpackningar för ökad hållbarhet tycker jag är jätteviktigt, att de inte bara är just förpackningar, säger hon och utvecklar:

– Jag tror det är viktigt att ha med sig hela perspektivet när man utvecklar förpackningar. En förståelse för hela värdekedjan. Det tror jag är jätteviktigt. Och sen är det viktigt just för mig med lättöppnade förpackningar.

Hon nämner bland annat Felix framtagna lättöppnade metallock till glasburkar med sylt och gurklocken. Responsen har varit överväldigande:

– Det känns helt fantastiskt. Vi har till och med fått handskrivna brev och vykort från våra äldre konsumenter.

Mycket finns att ta ställning till och överväga i framtagandet av en ny produkt. Hållbarhet är ett ledord i alla projekt. Enligt Sofia lägger Orkla foods i Sverige stor vikt på hållbarhet och att ta sitt samhällsansvar, corporate social responsibility (CSR).

– CSR är viktigt i varje projekt. Hur kan vi göra den här förpackningen mer hållbar? Sen är det också att man ska inte transportera luft, det ska vara palloptimerat, funka i butiken, den ska ligga där, vara återförslutningsbar beroende på användningsområde, säger hon och fortsätter:

– Vi pratar mycket i våra projektgrupper om hur produkten ska upplevas, säger hon och radar upp frågeställningar:

– Ska den ätas direkt på bordet, eller värmas i mikron? Hur den ska konsumeras och återvinnas? Produktens hållbarhet?

Sofia Erixson medger att hennes idéer ibland får stå tillbaka. Att ta fram en förpackning är en kompromiss i många led på ett så stort företag som Orkla Foods Sverige.

– Men jag har också fått en förståelse för ett sådant här stort företag. Att man har maskiner som måste anpassas, att det handlar om investeringar och pengar. Men det är utmaningen och är det som driver mig, att hitta den bästa möjliga lösningen för just alla.

– Jag tror det är väldigt bra att man har en millenial som jag på ett så här stort företag. Jag brinner mycket för det jag gör och att man försöker få in det i företaget också. Jag tycker att jag blir lyssnad på. För det mesta i alla fall.

Att utveckla en produkt, från idé till färdig produkt, tar i runda slängar två år.
– Det beror på hur komplext det är. Det är maskininvesteringar och synkning, mycket folk som är involverade.

Devisen och strategin för Orkla foods Sverige är ”think global, act local” – tänk globalt, uppträd lokalt.

– Det finns mycket vinning att vi kan göra serier och faktiskt göra det bra eftersom vi har musklerna och kunskapen. Men sen blir vi ju omkörda av företag som har kortare beslutsvägar och det är något vi får jobba med.

Felix pajer har fått en ny kvadratisk design.

– Vi har oftast ett nära samarbete med våra leverantörer i våra olika innovationsprojekt. Så vi tänker mycket på hur ser hållbarhetstänket ut, hur kan vi göra denna förpackning så hållbar som möjligt.

Egenblåsta ketchupflaskor i Fågelmara. Bobs sylt- och Felix gurkburkar med lättöppnade metallock är produkter som Sofia är stolt över. Även den numera kvadratiska pajförpackningen från Felix med ny design och borttaget plastfönster på filodegspajen:

– Det blir en win-win eftersom den förra kostade mer pengar att tillverka samtidigt som den inte är bra i återvinningen. Förut var de bredare, nu sju millimeter mindre. En bra synk mellan produktion och miljö är klockrent.

Målet framöver är att ha FSC-märkning på alla primär- och sekundäremballage. Och många roliga projekt med hållbarhetsfokus är i rullning.
– Men som sagt, det är långa tidsramar. Jag får ju inte säga vad det är, men det är väldigt spännande.

Läs vidare

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x