Förpackningsföretaget har tagit fram en lösning i kartong anpassad för vinförsäljning via e-handel.
Den nya förpackningen är en multipack-lösning för vinflaskor. Den består av en ytterlåda och inreden och passar för en rad olika flasktyper i olika antal. Enligt Smurfit Kappa som utvecklat förpackningen kan denna lösning hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handeln.
Ökning med 52 procent
Företaget hänvisar till marknadsundersökningsföretaget Euromonitor som rapporterar en 52-procentig ökning av vinförsäljningen på nätet mellan 2019 och 2021. Den nyutvecklade förpackningen ska vara ”tillräckligt stabil för att nå slutkonsumenten på ett tryggt sätt, oavsett hur komplex leveranskedjan är”.
Uppfyller certifiering
Vinkartongen har utvecklats i samarbete med e-handelsjätten Amazon, i enlighet med deras Frustration-Free Packaging-certifiering (FFP). Certifieringen bockar av en uppsättning förpackningskriterier framtagna av Amazon i syfte att minska överförpackning och förbättra såväl hållbarheten och kundupplevelsen. Riktlinjer som också ska uppfyllas av återförsäljarna.
”Snabbare få ut sina produkter”
Arco Berkenbosch, vice vd för Smurfit Kappas division inom innovation och utveckling på Smurfit Kappa, säger i ett pressmeddelande att de är glada över att samarbeta med Amazon för att leverera ytterligare en Frustration-Free-certifierad förpackningslösning.
– Vi har använt vår 15-åriga erfarenhet av e-handel för att utveckla denna förpackningslösning för vinförsäljning direkt mot konsument, vilket är en marknad som fortsätter att växa i en imponerande takt. Med vår nya 100 procent återvinningsbara förpackning kan företag som säljer vin genom Amazon Marketplace snabbare få ut sina produkter till slutkonsument, något som är helt avgörande på dagens marknad.