Smurfit Kappa lanserar vinförpackning för e-handel

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningsföretaget Smurfit Kappa har designat en förpackningslösning för vinförsäljning online direkt mot konsument. Foto. Smurfit Kappa

Förpackningsföretaget har tagit fram en lösning i kartong anpassad för vinförsäljning via e-handel.

Den nya förpackningen är en multipack-lösning för vinflaskor. Den består av en ytterlåda och inreden och passar för en rad olika flasktyper i olika antal. Enligt Smurfit Kappa som utvecklat förpackningen kan denna lösning hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handeln.

Ökning med 52 procent

Företaget hänvisar till marknadsundersökningsföretaget Euromonitor som rapporterar en 52-procentig ökning av vinförsäljningen på nätet mellan 2019 och 2021. Den nyutvecklade förpackningen ska vara ”tillräckligt stabil för att nå slutkonsumenten på ett tryggt sätt, oavsett hur komplex leveranskedjan är”.

Uppfyller certifiering

Vinkartongen har utvecklats i samarbete med e-handelsjätten Amazon, i enlighet med deras Frustration-Free Packaging-certifiering (FFP). Certifieringen bockar av en uppsättning förpackningskriterier framtagna av Amazon i syfte att minska överförpackning och förbättra såväl hållbarheten och kundupplevelsen. Riktlinjer som också ska uppfyllas av återförsäljarna.

”Snabbare få ut sina produkter”

Arco Berkenbosch, vice vd för Smurfit Kappas division inom innovation och utveckling på Smurfit Kappa, säger i ett pressmeddelande att de är glada över att samarbeta med Amazon för att leverera ytterligare en Frustration-Free-certifierad förpackningslösning.

– Vi har använt vår 15-åriga erfarenhet av e-handel för att utveckla denna förpackningslösning för vinförsäljning direkt mot konsument, vilket är en marknad som fortsätter att växa i en imponerande takt. Med vår nya 100 procent återvinningsbara förpackning kan företag som säljer vin genom Amazon Marketplace snabbare få ut sina produkter till slutkonsument, något som är helt avgörande på dagens marknad.

 

 

Läs vidare

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.
Lumene_Advent_Calendar_V1

Silver vinner Guld i Pentawards

När årets Pentawardsgala nyligen gick av stapeln vann branding- och designbyrån Silver guld i ”Body, health and beauty”-kategorin med Mirelle, ett varumärke inom ICA. Tävlingen anordnas för 18:e gången och syftar till att lyfta fram bra förpackningsdesign och inspirera.
Screenshot

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM