Smurfit Kappa lanserar vinförpackning för e-handel

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningsföretaget Smurfit Kappa har designat en förpackningslösning för vinförsäljning online direkt mot konsument. Foto. Smurfit Kappa

Förpackningsföretaget har tagit fram en lösning i kartong anpassad för vinförsäljning via e-handel.

Den nya förpackningen är en multipack-lösning för vinflaskor. Den består av en ytterlåda och inreden och passar för en rad olika flasktyper i olika antal. Enligt Smurfit Kappa som utvecklat förpackningen kan denna lösning hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handeln.

Ökning med 52 procent

Företaget hänvisar till marknadsundersökningsföretaget Euromonitor som rapporterar en 52-procentig ökning av vinförsäljningen på nätet mellan 2019 och 2021. Den nyutvecklade förpackningen ska vara ”tillräckligt stabil för att nå slutkonsumenten på ett tryggt sätt, oavsett hur komplex leveranskedjan är”.

Uppfyller certifiering

Vinkartongen har utvecklats i samarbete med e-handelsjätten Amazon, i enlighet med deras Frustration-Free Packaging-certifiering (FFP). Certifieringen bockar av en uppsättning förpackningskriterier framtagna av Amazon i syfte att minska överförpackning och förbättra såväl hållbarheten och kundupplevelsen. Riktlinjer som också ska uppfyllas av återförsäljarna.

”Snabbare få ut sina produkter”

Arco Berkenbosch, vice vd för Smurfit Kappas division inom innovation och utveckling på Smurfit Kappa, säger i ett pressmeddelande att de är glada över att samarbeta med Amazon för att leverera ytterligare en Frustration-Free-certifierad förpackningslösning.

– Vi har använt vår 15-åriga erfarenhet av e-handel för att utveckla denna förpackningslösning för vinförsäljning direkt mot konsument, vilket är en marknad som fortsätter att växa i en imponerande takt. Med vår nya 100 procent återvinningsbara förpackning kan företag som säljer vin genom Amazon Marketplace snabbare få ut sina produkter till slutkonsument, något som är helt avgörande på dagens marknad.

 

 

Senaste nytt

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx

Mondelez förpackningar kan nu skannas via Bower-appen

Mondelez Norden har inlett ett samarbete med Bower som gör det möjligt för konsumenterna att skanna deras förpackningar innan de källsorteras.
-bower

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex