Smurfit Kappa lanserar vinförpackning för e-handel

PUBLICERAD: 23 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningsföretaget Smurfit Kappa har designat en förpackningslösning för vinförsäljning online direkt mot konsument. Foto. Smurfit Kappa

Förpackningsföretaget har tagit fram en lösning i kartong anpassad för vinförsäljning via e-handel.

Den nya förpackningen är en multipack-lösning för vinflaskor. Den består av en ytterlåda och inreden och passar för en rad olika flasktyper i olika antal. Enligt Smurfit Kappa som utvecklat förpackningen kan denna lösning hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handeln.

Ökning med 52 procent

Företaget hänvisar till marknadsundersökningsföretaget Euromonitor som rapporterar en 52-procentig ökning av vinförsäljningen på nätet mellan 2019 och 2021. Den nyutvecklade förpackningen ska vara ”tillräckligt stabil för att nå slutkonsumenten på ett tryggt sätt, oavsett hur komplex leveranskedjan är”.

Uppfyller certifiering

Vinkartongen har utvecklats i samarbete med e-handelsjätten Amazon, i enlighet med deras Frustration-Free Packaging-certifiering (FFP). Certifieringen bockar av en uppsättning förpackningskriterier framtagna av Amazon i syfte att minska överförpackning och förbättra såväl hållbarheten och kundupplevelsen. Riktlinjer som också ska uppfyllas av återförsäljarna.

”Snabbare få ut sina produkter”

Arco Berkenbosch, vice vd för Smurfit Kappas division inom innovation och utveckling på Smurfit Kappa, säger i ett pressmeddelande att de är glada över att samarbeta med Amazon för att leverera ytterligare en Frustration-Free-certifierad förpackningslösning.

– Vi har använt vår 15-åriga erfarenhet av e-handel för att utveckla denna förpackningslösning för vinförsäljning direkt mot konsument, vilket är en marknad som fortsätter att växa i en imponerande takt. Med vår nya 100 procent återvinningsbara förpackning kan företag som säljer vin genom Amazon Marketplace snabbare få ut sina produkter till slutkonsument, något som är helt avgörande på dagens marknad.

 

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432