Genom att använda smarta förpackningar för att spåra utgångsdatum på färska livsmedel kan den tyska butikskedjan Metro sänka priset för en produkt när utgångsdatumet närmar sig. Konsumenter som förväntar sig att äta maten omedelbart får en prissänkning, medan andra betalar fullt pris.
När produkterna närmar sig utgångsdatumet sänks priserna i motsvarande grad, vilket ger konsumenterna ett incitament att köpa färska livsmedel med nära utgångsdatum om de tänker konsumera dem snart. Den tyska detaljisten och grossisten Metro testade konceptet tillsammans med leverantören Wasteless och håller på att införa det i fler butiker.
”När du går till snabbköpet och köper färskvaror, till exempel ost eller skinka, och du tittar på förpackningen som står längst fram och ser att utgångsdatumet är imorgon – vad gör du då? Du gräver längre in på hyllan och tar den som har ett utgångsdatum om två veckor. Det gör alla”, sade Phil Archer, direktör för webblösningar på GS1, i sin presentation av den nya standarden GS1 Digital Link 2D URI på AIPIA:s (Smart Packaging Association) världskongress nyligen. ”Vad händer med förpackningen längst fram? Den hamnar i papperskorgen, även om den är helt okej.”
Han pekade på Metro, som har experimenterat med dynamisk prissättning tillsammans med den israeliska hållbarhetsinriktade teknikleverantören Wasteless. Programmet spårar information om utgångsdatum för varje serietillverkad produkt (som kan finnas i en 2D-streckkod) och kopplar den till priset, som sjunker när produkten närmar sig utgångsdatumet. Genom att rabattera varor som närmar sig utgångsdatumet stimulerar Metro konsumenterna både till pris och utgångsdatum. Om en konsument vill ha hela två veckors hållbarhetstid i hemmet måste hen betala fullt pris för den.
Den första rapporten om resultatet visar att livsmedelsspillet minskade med 15,3 procent mellan åren 2017/18 och 2020/21.
Wasteless grundades 2016 och fokuserar på att minska utsläppen av växthusgaser genom att minska matsvinnet inom detaljhandel och grossistverksamhet, en av de fem största orsakerna till utsläpp av växthusgaser. Wasteless teknik medför optimering av prissättningen av färskvaror, med hjälp av en egen AI-driven markdownmotor för att fastställa priser automatiskt.
Testerna gjordes under åren 2020 och 2021 och Metro sade då att man hade för avsikt att implementera tekniken i utvalda butiker som man har i Polen.