Smarta förpackningar hos Metro minskar livsmedelsspillet

PUBLICERAD: 26 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Bild: Dreamstime

Genom att använda smarta förpackningar för att spåra utgångsdatum på färska livsmedel kan den tyska butikskedjan Metro sänka priset för en produkt när utgångsdatumet närmar sig. Konsumenter som förväntar sig att äta maten omedelbart får en prissänkning, medan andra betalar fullt pris.

När produkterna närmar sig utgångsdatumet sänks priserna i motsvarande grad, vilket ger konsumenterna ett incitament att köpa färska livsmedel med nära utgångsdatum om de tänker konsumera dem snart. Den tyska detaljisten och grossisten Metro testade konceptet tillsammans med leverantören Wasteless och håller på att införa det i fler butiker.

”När du går till snabbköpet och köper färskvaror, till exempel ost eller skinka, och du tittar på förpackningen som står längst fram och ser att utgångsdatumet är imorgon – vad gör du då? Du gräver längre in på hyllan och tar den som har ett utgångsdatum om två veckor. Det gör alla”, sade Phil Archer, direktör för webblösningar på GS1, i sin presentation av den nya standarden GS1 Digital Link 2D URI på AIPIA:s (Smart Packaging Association) världskongress nyligen. ”Vad händer med förpackningen längst fram? Den hamnar i papperskorgen, även om den är helt okej.”

Han pekade på Metro, som har experimenterat med dynamisk prissättning tillsammans med den israeliska hållbarhetsinriktade teknikleverantören Wasteless. Programmet spårar information om utgångsdatum för varje serietillverkad produkt (som kan finnas i en 2D-streckkod) och kopplar den till priset, som sjunker när produkten närmar sig utgångsdatumet. Genom att rabattera varor som närmar sig utgångsdatumet stimulerar Metro konsumenterna både till pris och utgångsdatum. Om en konsument vill ha hela två veckors hållbarhetstid i hemmet måste hen betala fullt pris för den.

Den första rapporten om resultatet visar att livsmedelsspillet minskade med 15,3 procent mellan åren 2017/18 och 2020/21.

Wasteless grundades 2016 och fokuserar på att minska utsläppen av växthusgaser genom att minska matsvinnet inom detaljhandel och grossistverksamhet, en av de fem största orsakerna till utsläpp av växthusgaser. Wasteless teknik medför optimering av prissättningen av färskvaror, med hjälp av en egen AI-driven markdownmotor för att fastställa priser automatiskt.

Testerna gjordes under åren 2020 och 2021 och Metro sade då att man hade för avsikt att implementera tekniken i utvalda butiker som man har i Polen.

Läs vidare

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium

Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Coveris har gjort ett genombrott inom termoformade filmförpackningar med utvecklingen av sin återvinningsbara lösning.
COVERIS MONOFLEX_THERMOFORM_GROUP_IMAGEx

Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Trayforma BarrPeel från Stora Enso är ett nytt, ”easypeel” kartongmaterial för skinpack som gör det möjligt att packa färsk mat i återvinningsbara kartongtråg.
stora enso trayformax

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}