Smart vätskekartongförpackning som kan tömmas och återvinnas helt

PUBLICERAD: 6 mars 2024
UPPDATERAD: 7 mars

I takt med att miljökraven ökar på förpackningarna ser nya lösningar dagens ljus. Ett exempel är ett nytänkande kring vätskekartongförpackningar, som består av papper och plast och där separeringen gör det svårt att till fullo återvinna materialen. I den här lösningen är fiber och plast separerade redan från början rapporterar tidningen Packnews.

Det är företaget RIN-pack som tagit fram denna variant. En av delägarna i företaget, och tillika vd, är Leif Nilsson, som har en lång karriär i plastbranschen. I grunden handlar det om polymerkemisutbildning i Lund, många år i färgindustrin samt vd-poster inom Trioplast och hos Arla Plast. Dessutom har han varit vd för SPIF, Svensk Plastindustriförening. Nu jobbar han med olika start-up företag och dit kan man foga det egna bolaget.

– Den här typen av förpackningar från till exempel Tetra Pak och Elopak är väldigt bra förpackningar som skyddar innehållet och fungerar fint i logistiken men det blir lite sämre när man ser till återvinningen, säger Leif Nilsson.

– Uppskattningsvis får man tillbaka mellan femtio och sextio procent av pappersfibern vid återvinning, resten går till förbränning. Plasten går inte att återanvända. Jag började fundera på en lösning tillsammans med en uppfinnare. Vi ville hitta ett sätt att göra den helt återvinningsbar, och nu har vi den här patenterade lösningen framme.

Leif Nilsson har en smart lösning.
Tre delar

Man kan säga att konceptet har vissa likheter med en bag-in-boxlösning. Den består av en påse med ”korkförslutning” för produkten plus kartongmaterialet som är av återvunnen kartong. Plasten i förslutningen är grön polyeten och samma material kan påsen vara i, även om den i prototypen inte är det. Kartongens ut- och insida är lackerade för att bättre klara av fuktpåkänningar. Tjockleken på påsfilmen är mellan fyrtio och femtio micron. Allt är med andra ord helt biobaserat och helt materialåtervinningsbart.

– Förslutningen har vi gjort rektangulär för att det ska vara lättare för personer med svaga händer att öppna den. Man vrider den nittio grader för att öppna och den går självfallet att återförsluta. Det är en bajonettförslutning. Öppning kan ske både åt höger och vänster.

– Öppningen är lite mindre än på traditionella vätskekartongförpackningar men faktum är att den trots det går att tömma snabbare.

Initialt ser Leif Nilsson förpackningen som lämplig för lite trögflytande produkter, kanske främst yoghurt eller andra produkter som har en grön ”touch”. Mjölk är i startskedet inte högsta prioritet.

– I en traditionell förpackning har du mellan tre och tio procent yoghurt kvar mot slutet och det är svårt att få ut det. Med vår lösning är det enkelt att ta ut påsen, som är transparent och se hur mycket som är kvar och därefter enkelt tömma påsen. Man sparar alltså mycket livsmedel samtidigt som konsumenten blir medveten om hur mycket matsvinn hen normalt slänger.

Maskinlösning

För att kunna hantera och fylla förpackningen krävs en speciell maskinlösning som inte finns i dag, men som utan vidare kan tillverkas, enligt Leif Nilsson som varit i kontakt med utländska maskinbyggare.

– Jag hoppas att vi kan ta fram en maskin tillsammans med någon större varumärkesägare, en maskin som kan hantera etthundra förpackningar i minuten. Kostnaden ligger uppskattningsvis kring en miljon euro. Förhoppningsvis inser någon värdet av att vara först på marknaden med en grön lösning.

– Förpackningen kan hjälpa producenterna att gå från teoretisk gröna löften på sina hemsidor till en praktisk lösning som är bra för både miljön och konsumenten.

– Dessutom är det här en förpackning som inte ägs av någon av de stora tillverkarna, man får en helt annan handlingsfrihet.

– Jag har varit i kontakt med många stora livsmedelstillverkare och butikskedjor som alla säger att det här är helt rätt tänk och de vill gärna ha den. Problemet är att de vill ha ett inköpsnummer i sitt system som de kan markera och sedan ska allt fungera, men riktigt så enkelt är det så klart inte. Maskinen måste fram och vi har inte ambitionen att tillverka förpackningar, vi vill sälja IP.

Så här kommer maskinen att fungera i stora drag:

Först reses kartongen och påsen med fastsatt fyllnings- och öppningsanordning stoppas ner i kartongen. Lockflikarna viks in och fäster samtidigt korkförslutningen så att den sitter fast i kartongen.
I korkförslutningens topp sitter en liten plugg som tillfälligt lyfts av vid fyllningen som kan ske med ett munstycke med högt tryck, detta eftersom ingen luft finns i påsen som måste trängas ut. Efter fyllning så återförslutes öppningen med pluggen i ett låst läge. Hela fyllningen ske i ett aseptiskt utrymme av hygienskäl. Fyllningen sker i ett roterande ställ vilket innebär att mycket korta fyllningstider kan uppnås. Enligt maskintillverkaren så kan etthundra till tvåhundra per minut enkelt uppnås.

Kostnader

Så kommer vi till här med kostnader. Av naturliga skäl blir det en dyrare lösning jämfört med förpackningar tillverkade i sedan länge utvecklade och hypersnabba maskinlinjer. Materialkostnaden kommer initialt att vara högre, men både miljön och konsumenten borde uppskatta en smart lösning som går att tömma helt. Ett bra argument för en något högre kostnad.

– Den uppfattning jag fått ute på marknaden är att företagen inte bryr sig om ifall förpackningen skulle kosta mångdubbelt mera i början, så länge vi kan bevisa att den inom ett par år ligger i paritet med de som finns i dag.

– Vi har utvecklat en förpackning som inom kort är helt färdigutvecklad, det är lite finjusteringar som återstår, främst med förslutningen. Vi säger inte att vi utvecklar en förpackning som är en direkt konkurrent till existerande alternativ, det handlar om en grön lösning som kan vara ett miljövänligt alternativ och passa många produkter.

– Det finns många smarta, nya lösningar på marknaden, tyvärr saknar vi smarta och modiga politiker som vågar driva på för att skapa möjligheter för innovationer att få fotfäste på marknaden, slutar Leif Nilsson.

 

Läs vidare

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Robatech Group utser ny vd

Sedan den 1 januari 2025 är Yves Ottiger ny vd för Robatech-koncernen. Han efterträder Martin Meier, som har lett företaget sedan 2018.
Yves Ottinger Robatech

Backar vi in i framtiden?

I PPWR, som klubbades före jul av EU, sägs att till 2030 ska tio procent av alla dryckesförpackningar som säljs i Sverige vara i återfyllningsbara förpackningar – i praktiken returglasflaskor i röda och blå plastbackar.
Julmust2021211006_682x

Senaste nytt

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx