Smart etikett håller koll på köttets hållbarhetstid

PUBLICERAD: 30 november 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Christian Olsson, materialspecialist på Emballator innovation center. Foto: Pressbild

En dynamisk etikett håller på att tas fram som kan tala om när förpackat kött inte längre är ätbart.

Det svenska startup-företaget inom smart förpackning, Innoscentia, har tagit fram en en dynamisk etikett som skiftar färg beroende på när kött inte längre är ätbart. Företaget, tillsammans Emballator innovation center som blev en del av projektet under 2021, har sedan dess arbetat med att testa etiketten och förpackningen.

Bläck i etikett

Med etiketten vill Innoscentia skapa ett paradigmskifte och bidra till att minska matsvinnet. Eftersom det är bläck i etiketten är det viktigt att det inte överförs till köttet, säger Christian Olsson, materialspecialist på Emballator innovation center.

– Vi var tvungna att modifiera testerna för att de skulle matcha verkligheten, så det var lite utmanade.

Testat olika material

Migrationen fick modifieras för att säkerställa att materialet inte läckte i cellen. Efter det testades flera materialförändringar.

– Det var viktigt hur etiketten var byggd och vilka lager den hade. Utmaningen var att hitta en lösning som släppte igenom ämnen från köttet men som inte släppte igenom bläcket från andra sidan. Det måste vara en balans. Vi har testat olika etikettlösningar för att se vilken som var bäst.

Samarbetet, de båda företagen emellan, kommer nu att fortsätta med utvärdera testerna i projektet.

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

World Packaging Organisation skapar en global förpackningsröst

Den nya ordföranden för World Packaging Organisation, Luciana Pellegrino, har tillträtt – den första kvinnan i denna roll i den globala organisationens historia. Här delar hon sin strategi och vision med Lindy Hughson, chefredaktör på den australiensiska tidningen Packaging News.
Pellegrionx

Returpack och Veolia i avtal som nästan fördubblar PET-återvinningen

Returpack och Veolia har sedan 2004 arbetat för att återvinna PET-material i det svenska cirkulära pantsystemet. Nu skriver företagen ett nytt långsiktigt avtal för att öka tillgången på återvunnen PET i Sverige - ett avtal som utökar kapaciteten av återvunnet material till nästan det dubbla.
Returpackx

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt från bioplastindustrin presenteras i Köpenhamn den 11 april

Den 11 april arrangeras Nordic Bioplastic Conference 2024 i Köpenhamn, ett event som kommer att ta upp innovationer inom biobaserade och bionedbrytbara plastmaterial.
Industriens-hus-1024x468-1