Smart etikett håller koll på köttets hållbarhetstid

PUBLICERAD: 30 november 2022
UPPDATERAD: 31 januari
Christian Olsson, materialspecialist på Emballator innovation center. Foto: Pressbild

En dynamisk etikett håller på att tas fram som kan tala om när förpackat kött inte längre är ätbart.

Det svenska startup-företaget inom smart förpackning, Innoscentia, har tagit fram en en dynamisk etikett som skiftar färg beroende på när kött inte längre är ätbart. Företaget, tillsammans Emballator innovation center som blev en del av projektet under 2021, har sedan dess arbetat med att testa etiketten och förpackningen.

Bläck i etikett

Med etiketten vill Innoscentia skapa ett paradigmskifte och bidra till att minska matsvinnet. Eftersom det är bläck i etiketten är det viktigt att det inte överförs till köttet, säger Christian Olsson, materialspecialist på Emballator innovation center.

– Vi var tvungna att modifiera testerna för att de skulle matcha verkligheten, så det var lite utmanade.

Testat olika material

Migrationen fick modifieras för att säkerställa att materialet inte läckte i cellen. Efter det testades flera materialförändringar.

– Det var viktigt hur etiketten var byggd och vilka lager den hade. Utmaningen var att hitta en lösning som släppte igenom ämnen från köttet men som inte släppte igenom bläcket från andra sidan. Det måste vara en balans. Vi har testat olika etikettlösningar för att se vilken som var bäst.

Samarbetet, de båda företagen emellan, kommer nu att fortsätta med utvärdera testerna i projektet.

Läs vidare

Etikettföretag gör förvärv i Tyskland

Nordvalls Etikett förvärvar tyska familjeföretaget Kölle Etiketten. Sedan 2021 äger Nordvalls även engelska Watermill Press. Därmed etablerar de nu sin andra produktionsenhet utanför Sverige.
Patrik-Jenemark

Etiketter: ”Övergången från analogt till digitalt fortsätter”

Digital etikettproduktion har blivit det normala. Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef på Konica Minolta ger sin syn på etikettåret 2023 som han menar präglas av en fortsatt stark trend mot ökat digitaltryck.
Carsten_Bamberg-1024x768-1

De går samman för lösning till förpackningsindustrin

Två leverantörer av mjukvarulösningar för förpackningsindustrin har gått samman för att leverera ett nytt molnbaserat integrerat MIS- och prepresssystem.
Esko-Printvis

Digitala etikettpressen Gallus One: ”Byggd för att gå 24/7”

Vi intervjuar Rickard Rafstedt, produktansvarig på Heidelberg Sverige, om den nya digitala etikettpressen Gallus One: – Det som imponerar på mig är att den är byggd för att gå 24/7, säger han och hintar även om produktnyheter på lut.
FotoJet-33

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah