Slutet för plastförpackad frukt- och grönt i UK?

PUBLICERAD: 8 januari 2024
UPPDATERAD: 9 januari
Framtiden i butiker i Storbritannien? Foto: Unsplash.

Förpackad frukt och grönt kan komma att bli förbjudet för supermarkets i Storbritannien där regeringen nu överväger nya regler.

Tanken är att man genom att undvika förpackade frukter och grönsaker kan undvika livsmedelsspill och minska förpackningsanvändningen. Dessutom kommer det att vara obligatoriskt att sälja livsmedlen i återvinningsbara påsar. Avsikten är att införa dessa regler redan i år.
Det är brittiska Wrap (en NGO) som föreslagit detta och satt som mål att trettio procent frukt och grönt ska säljas i lösvikt under år 2025 och siffran ska öka till femtio procent år 2030. Samtidigt säger man att viss frukt och grön, till exempel en del mjuka frukter, kan fortsätta packas i plast för att bibehålla kvaliteten.

¬Vi vet att lösviktsförsäljning innebär att konsumenter slänger mindre genom att inte köpa mer än de behöver. Dessutom reducerar vi engångsplast, kommenterr Catherine David, Director of Behavior Change and Business Programs hos Wrap.

– Vi måste forma om våra livsmedelssystem och behandla livsmedel som den värdefulla resurs den är.

Nära elva miljoner ton livsmedel slängs i Storbritannien varje år. De genererar ungefär arton miljoner ton växthusgaser. Frukt och grönt i detta svarar för cirka 70 000 ton ”svåråtervunnen” plast.

I Frankrike blir försäljning av frukt och grönt packad i plast förbjudet sista juni år 2026.

Reds. anm. Frågan är hur mycket spillet av frukt och grönt i stället ökar under transport ut till butik och under tiden den exponeras i butiken utan skydd?

 

Läs vidare

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se