Skydd den viktigaste uppgiften enligt professorn i förpackningslogistik

PUBLICERAD: 15 december 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Förpackningens viktigaste uppgift är att skydda varan och bevara maten fräsch. Det säger Annika Olsson, professor i förpackningslogistik vid Lunds Universitet, i denna intervju.

– Man ska aldrig glömma förpackningens huvuduppgift, även om det är många andra uppgifter som förpackningarna också ska uppfylla, till exempel marknadsföring och information.

Förpackningarna har hamnat i blåsväder eftersom de betraktas som avfall i den allmänna diskussionen, men industrin har blivit mycket bättre på att kommunicera förpackningarnas fördelar. Det är nödvändigt för att kunna räkna hem en miljösatsning som kostar lite mer.

Billerud Korsnäs är ett exempel på detta och Annika Olsson nämner även Tetra Pak.

– Deras nya miljöredovisning har fått titeln Den goda förpackningen, konstaterar Annika Olsson.

– Industrin har blivit mycket bättre på att kommunicera fördelarna med förpackningar, säger Annika Olsson. Foto: Erik Andersson Lunds Universitet.

Annika Olsson berättar att hon håller många föredrag för att föra ut budskapet om förpackningens fördelar. Konsumentföreningen i Stockholm, Handelsrådet och Tetra Pak tillhör de som bjudit in.

– Vi har också kunnat påverka Krav så att förpackningen ingår i kriterierna för kravmärkning.

Förpackningens roll för att förhindra matspill är en fråga som engagerar Annika Olsson och hon har fokus på den i sin forskning. Efter årsskiftet kommer hon att publicera en bok tillsammans med Daniel Hellström, Boken utges av det internationella förlaget John Wiley. Titeln kommer att bli ”Managing Packaging Design for Sustainable Development”. Det tre första kapitlen handlar om hållbar utveckling och förpackningar. Därefter följer sex kapitel som tar upp olika illustrativa fall som exempelvis skydd av produkter, materialval, kommunikation och storlek.

Avdelningen för förpackningslogistik undervisar studenter i både Lund och Helsingborg, berättar Annika Olsson i mitten. Foto: Erik Andersson Lunds Universitet.

– Storleken är en viktig aspekt. Här i Sverige har vi lärt oss att titta på jämförpriser. Det leder till att vi gärna köper stora förpackningar, för att vi tror att det blir billigare.

– Men om resultatet blir att vi måste slänga hälften av innehållet så blir det ju istället dyrare både för plånboken och för miljön, fortsätter Annika Olsson.

Hon konstaterar dock att vi mer och mer kommer ifrån erbjudanden av typen ”köp 3 betala för 2”, något som är vanligare i till exempel England. Andra länder, som Frankrike, förbjuder plastpåsar och har även på senare tid infört förbud för livsmedelsaffärerna att slänga användbar mat.

Som konsument har vi ett beteende att titta på bäst före-datum. Vi köper den vara som har längst hållbarhet, även om vi ska använda varan direkt vi kommer hem.

– Därför har vi ett forskningsprojekt på avdelningen som heter Dynahmat. Vi tittar på möjligheterna med en dynamisk märkning. Men även prissättning skulle kunna bli dynamisk. Ett lägre pris på varor med kort datum säljer varan. Det vet vi.

Avdelningen har också ett examensarbete i gång där man ska studera en så kallad Zero Waste-butik i Köpenhamn, alltså en butik som enbart säljer oförpackade varor. En liknande butik ska också öppnas i Malmö. I examensarbetet ska man studera hur det fungerar, bland annat ur miljö- och hygienaspekter.

– Det är ju faktiskt så att de säljer förpackningar till den som behöver, så helt utan förpackningar är det ju inte.

Avdelningen Förpackningslogistik där Annika Olsson är professor är egentligen delad mellan LTH; Lunds Tekniska Högskola och Campus Helsingborg. Avdelningen har cirka 25 personer anställda. I Helsingborg finns den del som kallas Relog, Retail och Logistik. Den delen handlar mer om transportlogistik och e-handel och den har tillkommit på initiativ av Helsingborgs Stad.

Nyligen har Annika Olsson utnämnts till rektor för Campus Helsingborg. Den tjänsten är på deltid, men utnämningen innebär att hon kommer närmare de forskare från förpackningslogistik som sitter i Helsingborg.

– Forskning har en viktig roll att spela. Akademins uppgift är att vara en oberoende part som studerar olika funktioner i samhället, och som skapar ny kunskap utan att behöva ta hänsyn till vare sig samhällets önskemål eller olika industrigrenar, avslutar Annika Olsson.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}