Skriver samarbetsavtal med digitalt serviceföretag

PUBLICERAD: 7 juni 2016
UPPDATERAD: 7 juni

Med en strategi att ligga i framkant vad det gäller nya utvecklingar inom teknologi och innovativa förpackningslösningar har Flextrus AB signerat ett samarbetsavtal med det svenska digitala tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska AB.

Flextrus är ett ledande företag inom flexibel barriärförpackning och har ökat sin verksamhet genom fokus och expertis inom barriärteknik och avancerad tryckteknik. Företaget är ett strategiskt affärssegment inom ÅR Packagings division Barrier Packaging, med ett tydligt mål att vara föregångare inom flexotryck.

Mediaköket är en pionjär inom digitaltryck baserat på lång erfarenhet inom fotografisk utskrift och repro. Under de senaste åren har företaget utökat sina tjänster genom att även erbjuda grafisk produktion, print management och högkvalitativ etikettryckning.

– Genom att ingå partnerskap med Mediaköket adderar Flextrus ännu en dimension till vår teknologibas. Vi har stor respekt för de specifika kompentenser som krävs för att utveckla framgångsrika företag inom digitaltryck och ser därför fram emot att samarbeta med en partner med mer än 15 års erfarenhet inom området. Med tanke på var Mediaköket är lokaliserade, ser vi en enorm kundnytta med närheten till marknaden, snabbhet och flexibilitet och ett fullt nyttjande av vår gemensamma kompetens, säger Maud Rahm, VD för Flextrus.

– Mediaköket har utvecklats starkt under de senaste åren och vi är nu mycket angelägna om att ta nästa steg i utvecklingen. Ett samarbete med Flextrus ger oss en bred marknadskompetens med ett stort produktsortiment och ger därmed en utmärkt grund för fortsatt tillväxt för oss. Vi är mycket glada över att få utforska de växande affärsmöjligheterna inom digitaltryckta flexibla förpackningar tillsammans med Flextrus-teamet, säger Mats Winde, ägare av Mediaköket.

Om Flextrus
Våra kunder marknadsför, skyddar och bevarar sina varor på bästa sätt genom att använda flexibla förpackningar med avancerade barriäregenskaper. De har alla starka krav kopplade till sina produkter och sina varumärken, och har behov av förpackningsmaterial med rätt känsla, utseende och funktioner.
Som ledande i norra Europa, levererar vi flexibla miljöanpassade material till livsmedels- och hälsovårdsförpackningar. Vi tar ett steg närmare våra kunder och deltar aktivt i deras utveckling med innovativa förpackningslösningar och attraktivt tryck. Flextrus har en omsättning på drygt 1 miljard kronor och 310 engagerade medarbetare. Vi har säljrepresentation nära våra kunder och driver två fabriker i Lund och Halmstad i Sverige samt en fabrik i Highbridge, Storbritannien. Flextrus ingår i ÅR Packaging.

Om  Mediaköket
Mediakökets fokus och nytänkande inom digitaltryck och -konvertering kombinerat med högsta prepress- och softwarekunskap har lett företaget och dess kunder till framkanten vad gäller kvalitet och produktionskontroll. Vi producerar mindre till medellånga tryckserier och erbjuder våra kunder tjänster såsom design, slutligt artwork, prepress och slutkontroll. De webbaserade arbetsflödena och filhanteringssystemen för våra kunder samlar alla processer på en plats. Mediaköket har en omsättning på 2,5 miljoner.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}