Skriver samarbetsavtal med digitalt serviceföretag

PUBLICERAD: 7 juni 2016
UPPDATERAD: 7 juni

Med en strategi att ligga i framkant vad det gäller nya utvecklingar inom teknologi och innovativa förpackningslösningar har Flextrus AB signerat ett samarbetsavtal med det svenska digitala tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska AB.

Flextrus är ett ledande företag inom flexibel barriärförpackning och har ökat sin verksamhet genom fokus och expertis inom barriärteknik och avancerad tryckteknik. Företaget är ett strategiskt affärssegment inom ÅR Packagings division Barrier Packaging, med ett tydligt mål att vara föregångare inom flexotryck.

Mediaköket är en pionjär inom digitaltryck baserat på lång erfarenhet inom fotografisk utskrift och repro. Under de senaste åren har företaget utökat sina tjänster genom att även erbjuda grafisk produktion, print management och högkvalitativ etikettryckning.

– Genom att ingå partnerskap med Mediaköket adderar Flextrus ännu en dimension till vår teknologibas. Vi har stor respekt för de specifika kompentenser som krävs för att utveckla framgångsrika företag inom digitaltryck och ser därför fram emot att samarbeta med en partner med mer än 15 års erfarenhet inom området. Med tanke på var Mediaköket är lokaliserade, ser vi en enorm kundnytta med närheten till marknaden, snabbhet och flexibilitet och ett fullt nyttjande av vår gemensamma kompetens, säger Maud Rahm, VD för Flextrus.

– Mediaköket har utvecklats starkt under de senaste åren och vi är nu mycket angelägna om att ta nästa steg i utvecklingen. Ett samarbete med Flextrus ger oss en bred marknadskompetens med ett stort produktsortiment och ger därmed en utmärkt grund för fortsatt tillväxt för oss. Vi är mycket glada över att få utforska de växande affärsmöjligheterna inom digitaltryckta flexibla förpackningar tillsammans med Flextrus-teamet, säger Mats Winde, ägare av Mediaköket.

Om Flextrus
Våra kunder marknadsför, skyddar och bevarar sina varor på bästa sätt genom att använda flexibla förpackningar med avancerade barriäregenskaper. De har alla starka krav kopplade till sina produkter och sina varumärken, och har behov av förpackningsmaterial med rätt känsla, utseende och funktioner.
Som ledande i norra Europa, levererar vi flexibla miljöanpassade material till livsmedels- och hälsovårdsförpackningar. Vi tar ett steg närmare våra kunder och deltar aktivt i deras utveckling med innovativa förpackningslösningar och attraktivt tryck. Flextrus har en omsättning på drygt 1 miljard kronor och 310 engagerade medarbetare. Vi har säljrepresentation nära våra kunder och driver två fabriker i Lund och Halmstad i Sverige samt en fabrik i Highbridge, Storbritannien. Flextrus ingår i ÅR Packaging.

Om  Mediaköket
Mediakökets fokus och nytänkande inom digitaltryck och -konvertering kombinerat med högsta prepress- och softwarekunskap har lett företaget och dess kunder till framkanten vad gäller kvalitet och produktionskontroll. Vi producerar mindre till medellånga tryckserier och erbjuder våra kunder tjänster såsom design, slutligt artwork, prepress och slutkontroll. De webbaserade arbetsflödena och filhanteringssystemen för våra kunder samlar alla processer på en plats. Mediaköket har en omsättning på 2,5 miljoner.

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx
Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires
Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2
DS Smith storsatsar i Värnamo