Skärning och förpackningsdesign på mässa

PUBLICERAD: 3 mars 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Skärbordet Kongsberg C60 kommer att jobba med olika typer av material på Sign&Print-mässan, 5–7 april. Foto: Privatbild

Mjukvara för förpackningsdesign från Esko. Skärbord från Kongsberg. Det tar distributören Artwork Systems med sig till utställningen på Sign&Print Scandinavia, 5–7 april.

Artwork Systems har arbetat i över 25 år inom grafisk industri med att automatisera kundernas produktioner.

– Det gör vi med hjälp av både hårdvara och mjukvara från Esko och Kongsberg precision cutting systems, där vi är distributör för Skandinavien, säger Christina Lindblad, landschef för Sverige och Norge avseende Kongsberg-delen.

Christina Lindblad på Artwork Systems. Foto: Privatbild
Skärbord med speciellt verktyg

Sign&Print Scandinavia kommer företaget att demonstrera skärbordet Kongsberg C60, eller en modell mindre, med det innovativa verktyget Vari Angle Tool. Christina Lindblad säger att mässbesökarna kommer att få se bordet arbeta i olika typer av material, främst riktat mot sign och display-marknaden. De visar även Automation Engine för Sign och Display samt Artios CAD för design av förpackningar såsom wellpapplådor och vikkartong.

– Det är flera år sedan vi senast kunde medverka på mässan i Stockholm. Därför är det nu extra spännande att få visa upp bordet för våra besökare då utvecklingen gått starkt framåt det sista året. Kongsberg PCS är nu en självständig verksamhet, och vi ser fram emot många innovativa lösningar som kommer att gagna våra kunder i framtiden.

– Vi ser fram till spännande möten och diskussioner med nya och gamla kunder under mässan!

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset