Skapar nya affärsmöjligheter tillsammans

PUBLICERAD: 31 oktober 2013
UPPDATERAD: 31 oktober

Ett nytt stort samarbetsavtal har tecknats mellan Stora Enso Packaging och FlexLink. Samarbetet offentliggjordes på förpackningsmässan Easy Fairs Pack & Emballage den 16–17 oktober. Målsättningen är att tillsammans skapa nya affärsmöjligheter på den svenska, danska och norska marknaden.

Flexlink är en global leverantör av högeffektiva automatiserade produktionsflöden.  Målet är att maximera värdet av kundernas produktionsutrustning – och minimera eventuella förluster. Systemen är baserade på FlexLinks marknadsledande transportör- och materialhanteringslösningar. Med egna enheter i 25 länder, och med partners i ytterligare ett sextiotal, har man dessutom byggt upp ett omfattande service- och eftermarknadsstöd.

Stora Enso Packaging marknadsför och levererar förpackningsmaskiner och palleteringsutrustning för att automatisera packflöden inom en rad olika branscher. Automatiseringslösningarna har en avgörande betydelse för företaget, som också är en ledande tillverkare av optimerade wellförpackningar. Med maskiner och wellpapp tillsammans svarar man upp till de flesta förpackningsutmaningar.

Det nya samarbetet med FlexLink förstärker Stora Enso Packagings erbjudande ytterligare och gör att fler branscher och företag kan dra nytta av de effektiva automatiseringslösningarna.

– Vi ser att kunderna allt oftare efterfrågar totallösningar där en smart förpackning integreras med förpackningsautomatisering och logistiklösningar, säger Pär Arlebrand på Stora Enso Packaging.

– Tillsammans med FlexLink erbjuder vi nu marknaden en bred kompetens och lång erfarenhet inom våra specialistområden.

Läs vidare

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

GAIA Biomaterials levererar material till miljontals sugrör i USA

I dagarna påbörjar det amerikanska företaget Evanesce produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören av det svenska materialet Biodolomer. En krita-baserad plastersättnining som tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Nestlé kan trolla fram en gaffel av vetemjöl och salt

Vi är nog många som i barndomen kladdade med trolldeg, eller så gjorde våra barn det. Nu har Nestlé nästan plockat upp det kladdet när man lanserat en gaffel i begränsad upplaga. Vetemjöl och salt ingår i vilket fall, sen behövs bara lite vatten och olja så är trolldegen klar.
gaffel bio

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x