Skanem köps upp av amerikansk etikettjätte

PUBLICERAD: 6 oktober 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Skanem Groups skandinaviska enheter i Sverige, Danmark och Norge köps upp av den amerikanska etikettjätten Multi-Color Corporation (MCC). 

Ole Rugland, styrelseordförande i Skanem Group. Foto: Pressbild

I förvärvet, utöver Skanem-koncernens verksamheter i de tre skandinaviska länderna, ingår även anläggningarna i Polen, Thailand och Storbritannien. Köparen, Multi-Color Corporation (MCC) är ett av världens största etikettföretag och affären väntas vara klar under sista kvartalet 2021. Det framgår i ett pressmeddelande.

– Skanem Europe ger MCC bredare tillgång till hem och personlig vård, regional mat och dryck och andra specialmarknader, samt ett erfaret team som kan bygga vidare på befintliga och nya tillväxtmöjligheter, säger Nigel Vinecombe, vd för det amerikanska företaget.

Tillväxt i sikte

Enligt Ole Rugland, styrelseordförande i Skanem Group, kommer uppköpet innebära tillväxtmöjligheter:

– Under de senaste 20 åren har vi byggt upp en lönsam och konkurrenskraftig etikettverksamhet i Europa, Indien, Afrika och Sydostasien. Vi har nu genom att gå med i en global aktör som MCC nått ett stadium där vår verksamhet i Europa och Sydostasien, kommer att ge möjlighet till ytterligare tillväxt. I dessa regioner är MCC och Skanem mycket kompletterande och vi tror att detta kommer att skapa nya möjligheter för de anställda och tillföra mervärde för våra kunder.

Etiketter till flera branscher

Skanem är en global leverantör av självhäftande etiketter till flera branscher, bland annat till livsmedels- och fordonsindustrin. Företaget grundades 1905 och har sitt huvudsäte i norska Stavanger.

”Fortsätta investera”

MCC:s uppköp av Skanem, vars finansiella villkor inte offentliggjorts, omfattar inte Skanems etikettverksamheter i Indien och Kenya:

– Skanem Group kommer att fortsätta investera i Indien och Afrika där vi ser spännande möjligheter för ytterligare tillväxt och expansion, säger Ole Rugland.

 

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Uppköp: Nordvalls förvärvar Lexit Groups etikettverksamhet

Affären innebär ett övertagande av Lexit Groups verksamheter i Sverige och Norge. Enligt Nordvalls gör förvärvet dem till Skandinaviens ledande leverantör av etiketter.
FotoJet (2)

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning