Norska Skanem Group har gjort resan från producent av förpackningar till etiketter – och tillbaka till förpackningar. Från början var det metall men nu är det plast som gäller, även återvunna material.
Företaget har medverkat på Scanpack många gånger, men i år med ett annat fokus än vid tidigare mässor. Det har nämligen hänt en hel del bara de senaste tre åren.
Skanem startades 1905 som Skandinavisk Emballasje, då som tillverkare av metallförpackningar i ”konservstaden” Stavanger. Med åren gick man över till självhäftande etiketter och blev en ledande aktör inom detta område. År 2021 togs beslut om att gå ur den marknaden och sälja etikettverksamheten till MCC Label. Två år senare förvärvades två norska bolag inom tillverkning av plastförpackningar: Bergen Plastics och Heger.
– Det har varit en spännande resa och det är intressant att vara på den andra sidan av kedjan nu. Som etikettproducent var vi tvungna att känna till hela produkten, så på så sätt är förpackningar inte något nytt för oss, säger Eirik Bergh, koncerndirektör i Skanem om den nya riktningen.
Viss produktmärkning finns också kvar på fabrikerna i Indien och Afrika.
Anläggningar med olika inriktning
I det som tidigare var Heger, numera Skanem Rjukan, tillverkas nu plastprodukter bland annat till sjukhus och labb, men också hygienprodukter som tandkrämstuber och tillhörande kapsyler. Kapsylerna säljs även till andra tillverkare.
Vid Skanem Bergen produceras produkter till livsmedelsindustrin och det som kallas ”home care”, som tvättmedelsförpackningar.
– När det gäller livsmedelsförpackningar är det strängare krav, men till exempel för tvättmedelsförpackningar kan vi ha upp emot 70 procent återvunna material, säger Eirik Bergh.
Bland kunderna inom förpackning finns stora internationella aktörer som Orkla och Unilever, men även norska bedrifter som Tine och Henning Olsen.
Vill satsa ännu mer på återvunnen plast
Som det är nu kan granulat som kommer från återvunna material vara kontaminerat från tidigare användning och orsaka kvalitetsbrister vid produktion av nya produkter. Eirik Bergh hoppas därför på regleringar inom området.
– Vi är spända på vad som kommer hända när det gäller certifieringar för post consumer waste. Vi jobbar redan med att reducera plasten i våra förpackningar, men vill kunna få in mer återvunna material och samtidigt kunna garantera hög kvalitet och ett rimligt pris till kunden.