Sjösätter kunskapssajt om etikettryck

PUBLICERAD: 18 juni 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Rickard Rafstedt på Heidelberg ser en växande etikettmarknad.

Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.

Den digitala plattformen har fått namnet Label Experts och berör allting inom etikettutskrift, på engelska. Heidelberg och dotterbolaget Gallus står bakom projektet. Etikettmarknaden har enligt dem den största tillväxtpotentialen inom trycksektorn och har utvecklats från ett nischsegment till en betydande industri de senaste decennierna.

– Etikettmarknaden är en ytterst intressant gren i den grafiska branschen. Det är en marknad som växer och befinner sig mitt emellan traditionell flexo- och digital produktion, säger Rickard Rafstedt, account manager på Heidelberg.

Heidelberg/Gallus har har tagit initiativ till kunskapsportalen Label Experts som förmedlar information om etikettmarknaden till alla som är intresserade. Registreringen på sajten är gratis.
Många områden

Etikettmarknaden står för cirka fem procent av den globala tryckvolymen, till ett värde av cirka 400 miljarder euro. I takt med utvecklingen ökar också kunskapen på etikettområdet som avser spridda skurar när det kommer till trycktekniker, material, etikettens användningsområde och alla tillkommande förbrukningsvaror.

Den nya sajten är tänkt att ge ökad kunskap och expertis om allt som rör etikettutskrifter. Den innehåller bland annat tekniska artiklar, policydokument och tips från experter på området. Innehållet kommer bland annat från oberoende organisationer som AWA, FINAT, Packconsult och VSKE.

Saknas oberoende information

Förhoppningen är att den digitala plattformen blir en mötesplats för användare, producenter, organisationer och marknadsundersökningsinstitut.

– Via uppköp av Gallus-fabriken i Schweiz har Heidelberg blivit en viktig spelare på denna marknad. Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt.

 

 

 

 

 

 

Läs vidare

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024