Silver vinner Guld i Pentawards

PUBLICERAD: 19 november 2024
UPPDATERAD: 19 november
Screenshot

När årets Pentawardsgala nyligen gick av stapeln vann branding- och designbyrån Silver guld i ”Body, health and beauty”-kategorin med Mirelle, ett varumärke inom ICA. Tävlingen anordnas för 18:e gången och syftar till att lyfta fram bra förpackningsdesign och inspirera. Det skriver Cap&Design.

Pentawards, världens största förpackningsdesignstävling, mottog i år 2 000 bidrag från 62 länder över hela världen och den internationella juryn nominerade över 700 bidrag. Ett av dem var byrån Silvers förpackningsdesign för ICAs hudvårdsmärke Mirelle. Varumärket ligger inom lågprissegmentet där designuttrycket, trots det låga priset, ska bidra till den största anledningen för köp – vilket följaktligen skulle speglas i förpackningens design.

– Att vinna guld i Pentawards med en lågprisserie som Mirelle är en fantastisk bekräftelse på att vi och ICA gjort ett riktigt bra jobb tillsammans, säger Sofia Frank Öberg, creative director på Silver.

– För att förmedla en premiumkänsla ville vi skapa ett uttryck som kändes sofistikerat men ändå enkelt och som kunde tilltala en bred målgrupp. Därför valde vi att arbeta med få men väl utvalda element. Karaktärsfulla illustrationer på bokstaven M fick förmedla doft och ge liv till varje enskild tvål tillsammans med ett klassiskt emblem där vi lyfte känslan av kvalitet, säger säger Sofia Frank Öberg.

Dessa två element tillsammans med färgsättningen blev sen bärande för hela designen. Till övriga designelement användes ett mer neutralt typsnitt för informationstexter som kunde vara tydligt i liten grad men också komplettera illustrationerna på ett bra sätt.

– Färgpaletten ville vi hålla i en sober färgskala som enkelt kunde passa in i en badrumsinteriör och förstärkte doften men på ett subtilt sätt. Illustrationerna speglar inte bara doften utan förstärker också själva produktnamnen, avslutar Sofia.

Arbetsgrupp:

Silver

Sofia Frank Öberg, creative director
Ida Stagles, account manager
Jacob Norstedt, brand director

ICA Sverige

Mikaela Kaplan, senior brand manager identity & design
Eva Karlsson, product manager private label, Nearfood
Lina Hamlin, kategorichef, Nearfood
Lina Pettersson, inköpschef, EMV

ICA EMV Designbyrå

Ulrika Klementsson, creative cirector
Hanna Holmberg, account manager
Stefan Elm, chef EMV Designbyrå
Alla bilder: ICA / Silver.

 

 

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x