Sex svenska vinster i Pentawards

PUBLICERAD: 29 september 2020
UPPDATERAD: 24 januari

Sex svenska bidrag knep vinster i den internationella förpackningstävlingen Pentawards. Och det prestigefyllda diamantenpriset gick till….

Det blev inga svenska bidrag som fick högsta vinsten-utmärkelser, platinum, i årets upplaga av den globala förpackningstävlingen Pentawards. Den 14:e i ordningen. Däremot blev det guld-, silver- och bronsutmärkelser för svenska designer och byråer i ett flertal kategorier.

Foto:Pressbild

Stockholmsbaserade designbyrån Silver har fått priser förr i Pentawards, och så även i år. Det blev ett guld i kategorin Distributors’/Retailers’ own brands/Private labels. Priset får de för en förpackning till hörlurstillverkaren Ample.

Foto: Pressbild

En annan stockholmsbyrå, Pond Design fick också ett guld för sin utformning av flaskor för Swedish Tonic. Utmärkelsen kom i dryckeskategorin Beverages, ciders and low-alcohol drinks.

 

Foto: Pressbild

Duni Groups inhouse-avdelning vann ett silver, i kategorin ”Other markets” för en serie ekologiska färdigmatsförpackningar.

Foto: Pressbild

Byråerna Silver och Pond design kammade även dem hem varsitt silver. Silver gjorde designen till livsmedelsförpackningar för bageri- och delikatessföretaget ”Oh My Good!” i Huddinge.

Foto: Pressbild

I parfymkategorin fick Pond design ett silver för förpackningsdesignen till doftljus från Nokult.

Foto: Pressbild

I kategorin Beverages tog byrån Drama Queen hem ett brons för sin design till Absolut Comeback” – en återvunnen vodkaflaska.

Foto: Pressbild

Det mest prestigefyllda priset, Best in show – Diamond Pentaward blev även det en vodkaflaska. En enhällig jury röstade fram amerikanska varumärket Air Co som vinnare.

Air co-vodkan kommer i en återanvändbar flaska. Den beskrivs ha en minimalistisk design och som förenar lyx med hållbarhet. Förslutningen på flaskan är en glaspropp. Fokus för konsumentens öga blir vodkan då etiketten är placerad på den nedre delen av flaskan. Det påtalas också att flaskan kan få nytt liv, till exempel som vattenflaska eller ljusstake, när den giftfria etiketten tas bort.

 

Över 2000 tävlingsbidrag från 60 länder deltog i årets Pentawards. Mer än 400 av dessa belönades med priser av olika valörer. Alla vinnare presenteras och är sökbara på Pentawards sajt.

 

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x