Segrare utsedda i Gmund Award

PUBLICERAD: 12 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Fyra av de vinnande bidragen i Gmund Award. Foto: Pressbild/kollage

Åttonde upplagan av Gmund Award har avgjorts. Vinnarna prisades för förpackningar och trycksaker i sju tävlingskategorier. 300 bidrag kom in totalt till tävlingen och för i år delades det också ut ett särskilt hållbart pris.

Tyska papperstillverkaren Gmund Paper har ett brett sortiment med olika pappers- och kuvertkollektioner. Papyrus är återförsäljare av sortimentet i Sverige. För åttonde gången har vinnarna i Gmund Award korats. Kravet för att delta i tävlingen är att Gmunds papper används i skapandet av de olika tävlingsbidragen. Juryn bestod av externa och interna experter från branschen. Totalt granskade de 300 inkomna bidrag.

Tre bidrag gick vidare till final i varje kategori, innan vinnare till slut utsågs i sammanlagt sju tävlingskategorier. För i år delades det också för första gången ut ett pris för ett särskilt hållbart projekt, Green Innovation, samt ett hederspris.

Seraph Designs bidrag, ett inbjudningskort. Foto: Pressbild

I postutskickskategorin ”Mailing” vann Miamibaserade byrån Seraph Design för sitt inbjudningskort till konserthuset New World Symphonys 32:a jubileumsgala med temat ”A World of Difference”. Inbjudan visar upp ensemblens globala inflytande på den klassiska musikscenen. Inbjudningskortet har förpackats i en komplex handvikt världskarta. Papperet byrån har valt är Lakepaper Blocker och Gmund Matt 86 och 89 papper. Teknikerna som används för skapelsen är fyrfärgslitografi, stansning och varmfoliering.

Tokyoförlaget fick pris i konstkategorin. Foto: Pressbild

Förlaget Shueisha Publishing House i Tokyo skapar konsttryck men är också specialiserade på japanska mangaserier. Förlaget vann kategorin Art. Vinnarreceptet var Gmunds papper av 100 procent bomull, en Heidelberg-press från 1960 samt användandet av den nya databastekniken blockchain. ”En taktil sensation”, enligt juryn. Förlaget har målet att etablera manga som en erkänd konstform.

Möbelföretaget Dauphin Groups bidrag. Foto: Pressbild

Dauphin Human Design kammade hem Business-kategorin med sina förpackningar och broschyrer. Dauphin Group är en global leverantör av sittmöbler och andra system för inrednings- och kontorsmiljöer. I framtagandet av trycksakerna användes flera av papperstillverkarens papper: Gmund Colors Matt 63, 01 och 99, Gmund Bauhaus Dessau med flera. Trycket och förädlingen inkluderar varmfoliering, 2/0 Pantone-tryck och 4/4 Euroscala-tryck, samt relieflack.

Vinnaren i förpackningskategorin använde papper ur kollektionen Gmund Bio Cycle. Foto: Pressbild

För kunden Retterspitz utvecklade den tyska byrån FYFF pappersbaserade förpackningar för
parfymserien ”Juniper”. Förpackningar som ledde byån till segrare i förpackningskategorin. För förpackningarna användes en speciell 350-grams ytvikt av Gmund Bio Cycle. Det är en samling papper gjorda av alternativa ingredienser som gräs, vete, hampa och bomull samt en gjord av 10o procent återvunnet papper. Jurymedlemmarna imponerades av papperets speciella ytstruktur och konturstansningen.

För etiketterna togs ett specialtillverkat självhäftande papper med en unik ytstruktur fram, även detta papper är baserat på papperskollektionen Gmund Bio Cycle.

Ett bröllopskort där blindprägling var centralt charmade juryn. Foto: Pressbild

Det tyska efterbehandlingsföretaget Bölling drog högsta vinsten i kategorin Private med bröllopskortet ”We Said ’I Do’”. Trycktekniker fick helt stå tillbaka i skapelseprocessen. Istället var det blindprägling som stod för att skapa skuggor och ljus på bröllopskortet. Enligt juryn fångar den sofistikerade trycksaken verkligen betraktarens ögon eftersom endast papper har använts. En laminerad variant av Gmund Hampa  (640 gram per kvadratmeter) användes. Banderollen är tillverkad med papperet Gmund Cotton. Varje bröllopskort kommer också i matchande kuvert från Gmund.

Årsboken tog hem kategorin Corporate. Foto: Pressbild

Wiesendanger Medien tog förstaplatsen med sitt årliga magasin i affärs- och företagskategorin Corporate. Flera olika tryck- och efterbehandlingstekniker användes för att skapa magasinet. Offsettryck med led uv och opak vit var en av tryckteknikerna som användes. I efterbearbetningen tog man till väldigt krävande och ovanliga metoder som inte hör till vanligheterna, samt en tekniskt utmanande limbindning.

Fotoboken från tryckeriet Druckerei Vogl föll juryn i smaken. Foto: Pressbild

I bokkategorin vann det tyska tryckeriet Druckerei Vogl. En fotobok föll juryn i smaken: ”Den förtjusande känslan av papperet harmoniserar perfekt med de sensationella bilderna av naturen och människor.” Led-uv offset stod för trycket av boken och den speciella bokryggen gör att läsaren kan öppna boken mer plant. För omslaget har svart hotfoil lagts på bomullspapper.

Kollektionen med hampa-papper tog hem nya priset Green Innovation. Foto: Pressbild

Det nyinstiftade priset Green Innovation gick till Goldbuch Georg Brückner för sitt papeteri innehållande anteckningsböcker, arkivmappar och fotoalbum. Dessa produkter av hampapapper offsettrycktes och efterbehandlades med blindprägling manuellt med hjälp av en Baier-präglingspress.

Beethoven-hylling fick Gmund Awards hederspris. Foto: Pressbild.

Hederspriset då? Det gick till det tyska tryckeriet Druckteam som skapat pop up-utställningen Flowers for Elise för hyllningen av kompositören Beethovens år 2020. Välbekanta porträtt av Beethoven förenades via digitalt producerade bilder skapade av konstnären Tobias Schreiber. Fyrtioåtta individbilder användes för att skapa en komplett bild via digitaltryck. Gmund Colours Matt-kollektionen med olika nyanser och färger användes perfekt för att kombinera musik med papper, tyckte juryn.

 

 

Läs vidare

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.