Segrare utsedda i Gmund Award

PUBLICERAD: 12 december 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Fyra av de vinnande bidragen i Gmund Award. Foto: Pressbild/kollage

Åttonde upplagan av Gmund Award har avgjorts. Vinnarna prisades för förpackningar och trycksaker i sju tävlingskategorier. 300 bidrag kom in totalt till tävlingen och för i år delades det också ut ett särskilt hållbart pris.

Tyska papperstillverkaren Gmund Paper har ett brett sortiment med olika pappers- och kuvertkollektioner. Papyrus är återförsäljare av sortimentet i Sverige. För åttonde gången har vinnarna i Gmund Award korats. Kravet för att delta i tävlingen är att Gmunds papper används i skapandet av de olika tävlingsbidragen. Juryn bestod av externa och interna experter från branschen. Totalt granskade de 300 inkomna bidrag.

Tre bidrag gick vidare till final i varje kategori, innan vinnare till slut utsågs i sammanlagt sju tävlingskategorier. För i år delades det också för första gången ut ett pris för ett särskilt hållbart projekt, Green Innovation, samt ett hederspris.

Seraph Designs bidrag, ett inbjudningskort. Foto: Pressbild

I postutskickskategorin ”Mailing” vann Miamibaserade byrån Seraph Design för sitt inbjudningskort till konserthuset New World Symphonys 32:a jubileumsgala med temat ”A World of Difference”. Inbjudan visar upp ensemblens globala inflytande på den klassiska musikscenen. Inbjudningskortet har förpackats i en komplex handvikt världskarta. Papperet byrån har valt är Lakepaper Blocker och Gmund Matt 86 och 89 papper. Teknikerna som används för skapelsen är fyrfärgslitografi, stansning och varmfoliering.

Tokyoförlaget fick pris i konstkategorin. Foto: Pressbild

Förlaget Shueisha Publishing House i Tokyo skapar konsttryck men är också specialiserade på japanska mangaserier. Förlaget vann kategorin Art. Vinnarreceptet var Gmunds papper av 100 procent bomull, en Heidelberg-press från 1960 samt användandet av den nya databastekniken blockchain. ”En taktil sensation”, enligt juryn. Förlaget har målet att etablera manga som en erkänd konstform.

Möbelföretaget Dauphin Groups bidrag. Foto: Pressbild

Dauphin Human Design kammade hem Business-kategorin med sina förpackningar och broschyrer. Dauphin Group är en global leverantör av sittmöbler och andra system för inrednings- och kontorsmiljöer. I framtagandet av trycksakerna användes flera av papperstillverkarens papper: Gmund Colors Matt 63, 01 och 99, Gmund Bauhaus Dessau med flera. Trycket och förädlingen inkluderar varmfoliering, 2/0 Pantone-tryck och 4/4 Euroscala-tryck, samt relieflack.

Vinnaren i förpackningskategorin använde papper ur kollektionen Gmund Bio Cycle. Foto: Pressbild

För kunden Retterspitz utvecklade den tyska byrån FYFF pappersbaserade förpackningar för
parfymserien ”Juniper”. Förpackningar som ledde byån till segrare i förpackningskategorin. För förpackningarna användes en speciell 350-grams ytvikt av Gmund Bio Cycle. Det är en samling papper gjorda av alternativa ingredienser som gräs, vete, hampa och bomull samt en gjord av 10o procent återvunnet papper. Jurymedlemmarna imponerades av papperets speciella ytstruktur och konturstansningen.

För etiketterna togs ett specialtillverkat självhäftande papper med en unik ytstruktur fram, även detta papper är baserat på papperskollektionen Gmund Bio Cycle.

Ett bröllopskort där blindprägling var centralt charmade juryn. Foto: Pressbild

Det tyska efterbehandlingsföretaget Bölling drog högsta vinsten i kategorin Private med bröllopskortet ”We Said ’I Do’”. Trycktekniker fick helt stå tillbaka i skapelseprocessen. Istället var det blindprägling som stod för att skapa skuggor och ljus på bröllopskortet. Enligt juryn fångar den sofistikerade trycksaken verkligen betraktarens ögon eftersom endast papper har använts. En laminerad variant av Gmund Hampa  (640 gram per kvadratmeter) användes. Banderollen är tillverkad med papperet Gmund Cotton. Varje bröllopskort kommer också i matchande kuvert från Gmund.

Årsboken tog hem kategorin Corporate. Foto: Pressbild

Wiesendanger Medien tog förstaplatsen med sitt årliga magasin i affärs- och företagskategorin Corporate. Flera olika tryck- och efterbehandlingstekniker användes för att skapa magasinet. Offsettryck med led uv och opak vit var en av tryckteknikerna som användes. I efterbearbetningen tog man till väldigt krävande och ovanliga metoder som inte hör till vanligheterna, samt en tekniskt utmanande limbindning.

Fotoboken från tryckeriet Druckerei Vogl föll juryn i smaken. Foto: Pressbild

I bokkategorin vann det tyska tryckeriet Druckerei Vogl. En fotobok föll juryn i smaken: ”Den förtjusande känslan av papperet harmoniserar perfekt med de sensationella bilderna av naturen och människor.” Led-uv offset stod för trycket av boken och den speciella bokryggen gör att läsaren kan öppna boken mer plant. För omslaget har svart hotfoil lagts på bomullspapper.

Kollektionen med hampa-papper tog hem nya priset Green Innovation. Foto: Pressbild

Det nyinstiftade priset Green Innovation gick till Goldbuch Georg Brückner för sitt papeteri innehållande anteckningsböcker, arkivmappar och fotoalbum. Dessa produkter av hampapapper offsettrycktes och efterbehandlades med blindprägling manuellt med hjälp av en Baier-präglingspress.

Beethoven-hylling fick Gmund Awards hederspris. Foto: Pressbild.

Hederspriset då? Det gick till det tyska tryckeriet Druckteam som skapat pop up-utställningen Flowers for Elise för hyllningen av kompositören Beethovens år 2020. Välbekanta porträtt av Beethoven förenades via digitalt producerade bilder skapade av konstnären Tobias Schreiber. Fyrtioåtta individbilder användes för att skapa en komplett bild via digitaltryck. Gmund Colours Matt-kollektionen med olika nyanser och färger användes perfekt för att kombinera musik med papper, tyckte juryn.

 

 

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x