Med en ny produktportfölj kallad prismiq har Sealed Air skapat en förpackningslösning som sammanför designtjänster, digitaltryck och ”smarta förpackningar” för att omvandla en pålitlig men passiv förpackning till en personlig kundupplevelse som också kan innebära interaktion mellan konsumenter och varumärkesägarna.
Sealed Air menar att något som kan bidra till att ge mervärde till produkten är att förbättra konsumentupplevelsen. Vägen att gå är att förändra traditionellt passiva produkter till upplevelsemässiga och interaktiva kontaktpunkter som anpassar sig till kundernas engagemang och erbjuder dem fördelar genom hela försörjningskedjan.
Smartphones med inbyggd scanning och webbaccess som hjälper varumärken att erbjuda lösningar som går långt utöver förpackningen är en lösning. Genom digitaliserade förpackningar, det vill säga smarta förpackningar, kan varumärken nu koppla fysiska produkter till digitala enheter för att kommunicera med konsumenter direkt.
Bättre förståelse
Dessutom möjliggör digitala kopplingar en bättre förståelse av konsumentbeteende samtidigt som de ger detaljerad analys av varje engagemang. Forskning från amerikanska Digimarc, som utvecklar teknik för osynliga vattenmärken, visar att 70 procent av konsumentkontakterna via digitala förpackningar tillhandahåller förstahandsdata, vilket hjälper varumärken att förstå vad deras kunder vill ha och hur de kan påverka köpbeteendet.
Med andra ord, digitala förpackningar gör att företag kan samla in värdefull information direkt från konsumenterna på ett sätt som de aldrig har kunnat tidigare.
prismiq
För detta ändamål har Sealed Air lanserat ”prismiq”, som är en portfölj av lösningar för designtjänster, digitaltryck och uppkopplade förpackningar.
Prismiq är designad som en one-stop-shop för varumärkesägare som inte bara vill ha en lättillgänglig datamängd för sina kunder, utan även låta dem effektivisera och koppla all produktinformation på ett ställe, samt designa förpackningen.
Designtjänster: för kreativ design, inklusive mock ups som gör att varumärkesägare kan utforska en rad idéer för att marknadsföra sin produkt.
Digitaltryck: för att möjliggöra personalisering in i minsta detalj, från flexibiliteten med enkla uppdateringar och flera designs per körning till att skriva ut ett personligt meddelande på varje förpackning.
Smart Packaging: lägga till en ny dimension till konsumentengagemang och transparens i leveranskedjan, vilket kommer att bidra till operativ effektivitet med mera.
Digitalisering av produkten
– Prismiq-portföljen med tjänster är mer än bara ytterligare ett sätt att kommunicera på paketet, och det är där de flesta varumärkesägare börjar, säger Alessandra Secchi, chef för design och smarta förpackningar för EMEA på Sealed Air.
– En av skillnaderna mellan vad folk tror att smarta förpackningar är idag – det vill säga en QR-kod som länkar användaren till en webbplats – är digitaliseringen av produkten. Det handlar om att göra allt som producerats vid en given tidpunkt unikt genom att skapa sin digitala identitet, även känd som den digitala tvillingen, säger Secchi.
Framtiden för förpackningar är smart och hållbar
Digitala förpackningar kan också bidra till livsmedelsproducenternas hållbarhetsmål. Genom att tillåta att unik information trycks direkt på varje förpackning, eliminerar digitaltryck behovet av att skriva ut och applicera en separat etikett, vilket hindrar återvinningsbarheten. Det ger konsumenterna möjlighet att fördjupa sig i varumärkets hållbarhetshistoria genom den information de får genom att skanna förpackningen. Det tillåter också varumärken att tillhandahålla en mängd information som är lätt att läsa och komma åt. Digitala medier låter varumärken berätta hela hållbarhetshistorien med bilder och videor, inte bara text på ett paket.
I slutänden är fördelarna med digitala förpackningar många, från att förbättra produktionsprocesser, minska omarbetning och optimera arbetskraft, skapa en mer personlig kontakt med konsumenterna och ge en kvalitetsupplevelse som får dem att komma tillbaka, konstaterar Sealed Air.