Sealed Air introducerar portfölj med tjänster

PUBLICERAD: 19 april 2023
UPPDATERAD: 20 april

 

Bild: Sealed Air

Med en ny produktportfölj kallad prismiq har Sealed Air skapat en förpackningslösning som sammanför designtjänster, digitaltryck och ”smarta förpackningar” för att omvandla en pålitlig men passiv förpackning till en personlig kundupplevelse som också kan innebära interaktion mellan konsumenter och varumärkesägarna.

Sealed Air menar att något som kan bidra till att ge mervärde till produkten är att förbättra konsumentupplevelsen. Vägen att gå är att förändra traditionellt passiva produkter till upplevelsemässiga och interaktiva kontaktpunkter som anpassar sig till kundernas engagemang och erbjuder dem fördelar genom hela försörjningskedjan.

Smartphones med inbyggd scanning och webbaccess som hjälper varumärken att erbjuda lösningar som går långt utöver förpackningen är en lösning. Genom digitaliserade förpackningar, det vill säga smarta förpackningar, kan varumärken nu koppla fysiska produkter till digitala enheter för att kommunicera med konsumenter direkt.

Bättre förståelse

Dessutom möjliggör digitala kopplingar en bättre förståelse av konsumentbeteende samtidigt som de ger detaljerad analys av varje engagemang. Forskning från amerikanska Digimarc, som utvecklar teknik för osynliga vattenmärken, visar att 70 procent av konsumentkontakterna via digitala förpackningar tillhandahåller förstahandsdata, vilket hjälper varumärken att förstå vad deras kunder vill ha och hur de kan påverka köpbeteendet.
Med andra ord, digitala förpackningar gör att företag kan samla in värdefull information direkt från konsumenterna på ett sätt som de aldrig har kunnat tidigare.

prismiq

För detta ändamål har Sealed Air lanserat ”prismiq”, som är en portfölj av lösningar för designtjänster, digitaltryck och uppkopplade förpackningar.

Prismiq är designad som en one-stop-shop för varumärkesägare som inte bara vill ha en lättillgänglig datamängd för sina kunder, utan även låta dem effektivisera och koppla all produktinformation på ett ställe, samt designa förpackningen.

Designtjänster: för kreativ design, inklusive mock ups som gör att varumärkesägare kan utforska en rad idéer för att marknadsföra sin produkt.

Digitaltryck: för att möjliggöra personalisering in i minsta detalj, från flexibiliteten med enkla uppdateringar och flera designs per körning till att skriva ut ett personligt meddelande på varje förpackning.

Smart Packaging: lägga till en ny dimension till konsumentengagemang och transparens i leveranskedjan, vilket kommer att bidra till operativ effektivitet med mera.

Digitalisering av produkten

– Prismiq-portföljen med tjänster är mer än bara ytterligare ett sätt att kommunicera på paketet, och det är där de flesta varumärkesägare börjar, säger Alessandra Secchi, chef för design och smarta förpackningar för EMEA på Sealed Air.

– En av skillnaderna mellan vad folk tror att smarta förpackningar är idag – det vill säga en QR-kod som länkar användaren till en webbplats – är digitaliseringen av produkten. Det handlar om att göra allt som producerats vid en given tidpunkt unikt genom att skapa sin digitala identitet, även känd som den digitala tvillingen, säger Secchi.

Framtiden för förpackningar är smart och hållbar

Digitala förpackningar kan också bidra till livsmedelsproducenternas hållbarhetsmål. Genom att tillåta att unik information trycks direkt på varje förpackning, eliminerar digitaltryck behovet av att skriva ut och applicera en separat etikett, vilket hindrar återvinningsbarheten. Det ger konsumenterna möjlighet att fördjupa sig i varumärkets hållbarhetshistoria genom den information de får genom att skanna förpackningen. Det tillåter också varumärken att tillhandahålla en mängd information som är lätt att läsa och komma åt. Digitala medier låter varumärken berätta hela hållbarhetshistorien med bilder och videor, inte bara text på ett paket.
I slutänden är fördelarna med digitala förpackningar många, från att förbättra produktionsprocesser, minska omarbetning och optimera arbetskraft, skapa en mer personlig kontakt med konsumenterna och ge en kvalitetsupplevelse som får dem att komma tillbaka, konstaterar Sealed Air.

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin