Sealed Air introducerar portfölj med tjänster

PUBLICERAD: 19 april 2023
UPPDATERAD: 20 april

 

Bild: Sealed Air

Med en ny produktportfölj kallad prismiq har Sealed Air skapat en förpackningslösning som sammanför designtjänster, digitaltryck och ”smarta förpackningar” för att omvandla en pålitlig men passiv förpackning till en personlig kundupplevelse som också kan innebära interaktion mellan konsumenter och varumärkesägarna.

Sealed Air menar att något som kan bidra till att ge mervärde till produkten är att förbättra konsumentupplevelsen. Vägen att gå är att förändra traditionellt passiva produkter till upplevelsemässiga och interaktiva kontaktpunkter som anpassar sig till kundernas engagemang och erbjuder dem fördelar genom hela försörjningskedjan.

Smartphones med inbyggd scanning och webbaccess som hjälper varumärken att erbjuda lösningar som går långt utöver förpackningen är en lösning. Genom digitaliserade förpackningar, det vill säga smarta förpackningar, kan varumärken nu koppla fysiska produkter till digitala enheter för att kommunicera med konsumenter direkt.

Bättre förståelse

Dessutom möjliggör digitala kopplingar en bättre förståelse av konsumentbeteende samtidigt som de ger detaljerad analys av varje engagemang. Forskning från amerikanska Digimarc, som utvecklar teknik för osynliga vattenmärken, visar att 70 procent av konsumentkontakterna via digitala förpackningar tillhandahåller förstahandsdata, vilket hjälper varumärken att förstå vad deras kunder vill ha och hur de kan påverka köpbeteendet.
Med andra ord, digitala förpackningar gör att företag kan samla in värdefull information direkt från konsumenterna på ett sätt som de aldrig har kunnat tidigare.

prismiq

För detta ändamål har Sealed Air lanserat ”prismiq”, som är en portfölj av lösningar för designtjänster, digitaltryck och uppkopplade förpackningar.

Prismiq är designad som en one-stop-shop för varumärkesägare som inte bara vill ha en lättillgänglig datamängd för sina kunder, utan även låta dem effektivisera och koppla all produktinformation på ett ställe, samt designa förpackningen.

Designtjänster: för kreativ design, inklusive mock ups som gör att varumärkesägare kan utforska en rad idéer för att marknadsföra sin produkt.

Digitaltryck: för att möjliggöra personalisering in i minsta detalj, från flexibiliteten med enkla uppdateringar och flera designs per körning till att skriva ut ett personligt meddelande på varje förpackning.

Smart Packaging: lägga till en ny dimension till konsumentengagemang och transparens i leveranskedjan, vilket kommer att bidra till operativ effektivitet med mera.

Digitalisering av produkten

– Prismiq-portföljen med tjänster är mer än bara ytterligare ett sätt att kommunicera på paketet, och det är där de flesta varumärkesägare börjar, säger Alessandra Secchi, chef för design och smarta förpackningar för EMEA på Sealed Air.

– En av skillnaderna mellan vad folk tror att smarta förpackningar är idag – det vill säga en QR-kod som länkar användaren till en webbplats – är digitaliseringen av produkten. Det handlar om att göra allt som producerats vid en given tidpunkt unikt genom att skapa sin digitala identitet, även känd som den digitala tvillingen, säger Secchi.

Framtiden för förpackningar är smart och hållbar

Digitala förpackningar kan också bidra till livsmedelsproducenternas hållbarhetsmål. Genom att tillåta att unik information trycks direkt på varje förpackning, eliminerar digitaltryck behovet av att skriva ut och applicera en separat etikett, vilket hindrar återvinningsbarheten. Det ger konsumenterna möjlighet att fördjupa sig i varumärkets hållbarhetshistoria genom den information de får genom att skanna förpackningen. Det tillåter också varumärken att tillhandahålla en mängd information som är lätt att läsa och komma åt. Digitala medier låter varumärken berätta hela hållbarhetshistorien med bilder och videor, inte bara text på ett paket.
I slutänden är fördelarna med digitala förpackningar många, från att förbättra produktionsprocesser, minska omarbetning och optimera arbetskraft, skapa en mer personlig kontakt med konsumenterna och ge en kvalitetsupplevelse som får dem att komma tillbaka, konstaterar Sealed Air.

Läs vidare

Billerud stoppar konverteringen av pappersbruket i Escanaba i Michigan

Billeruds styrelse har beslutat att avbryta planerna på att konvertera bruket i Escanaba till produktion av förpackningskartong. Bolaget kommer istället fokusera på att stegvis skifta produktmixen i Nordamerika mot förpackningsmaterial med en måttlig investeringsnivå.
Escax

PulPac och Optipack i samarbete för att sätta färg på produkter av torrformad fiber

PulPac och OptiPack i Sunne, leverantör av förpackningstryck och barriärlösningar har inlett ett samarbete. Partnerskapet syftar till att öppna upp nya möjligheter för skräddarsydda Dry Moulded Fiber-förpackningar.
PulPac_Optipack_samplex

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Oro i den grafiska industrin när för få utbildas

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar. Det framgår av en ny rekryteringsrapport från Grafiska Företagen.
evax

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}