Sealed Air gör uppköp

PUBLICERAD: 7 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Ted Doheny koncernchef och vd för Sealed Air. Foto: Wendy Yang

Sealed Air förvärvar Foxpak flexibles, irländsk digitaltryckare av flexibla förpackningslösningar:
– Tillsammans kommer vi att accelerera vår digitala framtid med innovationer inom smarta förpackningar för ledande varumärken runt om i världen, säger Ted Doheny, vd på Sealed Air.

Det irländska företaget Foxpak Flexibles använder den digitala tekniken för att trycka på flexibla förpackningar. Det handlar om förpackningslösningar så som ståpåsar (pouches) och pippåsar för en rad marknader, till exempel livsmedel så som snacks, skaldjur och husdjursmat. Deras lösningar kan snabbt skalas upp eller ner för att möta produktionskraven för kunder av alla storlekar, skriver Sealed Air i ett pressmeddelande i samband med förvärvet av bolaget.

– Foxpak kommer att bygga vidare på våra digitala förpackningslösningar där grafisk design och digitaltryck är nyckelområden för värdeskapande. Foxpak är erkänt som en kundcentrerad pionjär inom digitalt tryck, säger Ted Doheny, vd och koncernchef på Sealed Air i ett pressmeddelande.

– Tillsammans kommer vi att accelerera vår digitala framtid med innovationer inom smarta förpackningar för ledande varumärken runt om i världen.

Foxpak Flexibles har 33 anställda och arbetar med varumärkesägare i mer än 30 länder.

Villkoren och transaktion för affären har inte avslöjats.

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label