Se vinnarna i Finats ettikettävling

PUBLICERAD: 20 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Finat label competition har avgjorts. Den prestigefyllda etikettävlingen som täcker upp det breda spannet av allt som rör etiketter och märkning.

I 37 år har holländska etikettorganisationen Finat årligen presenterat vinnare i tävlingen Finat label competition. Organisationen är en internationell sammanslutningen av tillverkare och användare av etiketter. Tävlingen lyfte i år allt från UHF-RFID-teknik till olika typer av snygga och smarta märkningslösningar, samt etiketter till produkter inom kosmetika- och alkoholindustrin.

I främsta ledet hyllades brittiska Royston Labels som utsågs till ”Best in show” samt vann i kategorin marknadsföring och slutanvändning, för sina etiketter till King´s Cross vinflaskor. Det rör sig om ett uppseendeväckande UV-flexotryck i sex färger på ett metalliskt substrat. Med en djup svart bakgrund och lackad etikett stack de ut i mängden. Totalt fanns 280 bidrag från närmare 45 företag med i tävlingen.

Priserna i tävlingen fördelar sig i fem huvudkategorier; marknadsföring och slutanvändning, tryckprocesser, ickehäftande applikationer, innovation och elektroniskt tryck samt digitaltryck.

Vinnare i kategorin tryckprocesser var österrikiska Marzek Etiketten för deras jobb med ölflaskorna Sonnwend Bock. Etiketterna har lithotryckts i fyra färger plus silver. De har även ytterligare prägling med guldfoliering samt en högglanslack. Lägg där till en komplex stansning.

I kategorin icke vidhäftande applikationer fick spanska företaget IPE Industria Grafica pris för sina heltäckande sleeves till det mousserande vinet Luna de Murviedro cava. De har gjorts med flexo-tryck i färgerna vitt, svart, grått och pärlliknande vitt. På det har det lagts en kall foliering med en matt lackering för att framhäva en ”cool” yta.

Schreiner Group GmbH & Co. KG, Tyskland har utvecklat digitaltryckta UHF- och RFID-etiketter – parkeringstillstånd. Med etiketterna sker en automatisk identifiering av fordon och de har dessutom en hållbarhet som sträcker sig över hela fordonets livslängd. De tog hem pris i kategorin innovation och elektroniskt tryck.

Digitaltrycket, som är på stark frammarsch, vanns av österrikiska Etiketten Carini för sina etiketter till vinflaskorna Kress Beerenauslese. Deras varmfolierade och mattlackade etiketter kammade hem vinsten i kategorin digitaltryck.

 

Låt dig inspireras av alla vinnarna nedan:

 

 

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor