Scanfill styr ledningsförmågan med nytt material

PUBLICERAD: 2 augusti 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Scanfill har utvecklat ett material lämpat för elektronikförpackningar. Foto: Pressbild

Fortsatta materialutvecklingar utlovas framåt. Men redan nu utökar Scanfill sitt produktprogram med ett förpackningsmaterial anpassat för att skydda avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.

– Vi har tagit nästa steg i vårt arbete med kundanpassade förpackningsmaterial och med PS ESD kan vi styra ledningsförmågan efter kundens önskemål, säger Karl Banke, teknisk support på Scanfill.

Karl Banke på Scanfill. Foto: Arkivbild

De första materialproverna fick kunderna ta del av och testa redan i slutet av 2021. Enligt företaget är Scanfoil PS ESD som står för Polystyren Electrostatic Discharge lämpat för förpackningar inom elektronikbranschen då materialets motståndskraftiga yta skyddar avancerade tekniska applikationer från statisk urladdning.

– Med vårt nya material PS ESD kan vi hjälpa kunder genom att anpassa materialet efter deras produkt. Vi kan tillgodose kundens kravbild genom att styra materialet i enlighet med den ledningsförmåga som önskas, förklarar Niklas Linde, säljare Scanfill.

Ser ökat intresse

Materialet kan fås med olika ytresistivitet som sträcker sig mellan 10^2-10^9 ohm. Karl Banke säger i ett pressmeddelande att det är en efterfrågad satsning på kundanpassade och tekniska material som Scanfill nu gör:

– Under det senaste året har vi fått många förfrågningar från kunder kring den här typen av material och vi är väldigt glada över att nu kunna presentera en produkt som är välanpassad för många olika krävande ändamål, fortsätter Niklas Linde.

Scanfoil PS ESD som står för Polystyren Electrostatic Discharge. Foto: Pressbild
Material av polypropen

Till hösten 2022 breddas materialportföljen ytterligare genom att Scanfill då även lanserar Scanfoil PP ESD (Polypropen Electrostatic Discharge).

– Det är en perfekt match i Scanfills gröna profil med både miljövänliga och hållbara folie för termoformning, säger Karl Banke.

 

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432