Sammanslagning för nästa generations cirkulära förpackningar

PUBLICERAD: 24 augusti 2023
UPPDATERAD: 23 augusti
Mikael Berglin (Medgrundare &Repeat), Iida Miettinen (Grundare Kamupak), Ilkka Puikkonen (VD Kamupak), Tor Espen Steinvik (VD &Repeat).

Det svenska tech-startup-bolaget &Repeat går samman med den finska konkurrenten Kamupak för att bygga en nordisk marknadsledare inom cirkulära förpackningslösningar.

Med den annonserade sammanslagningen kommer det nya företaget att bli först på den svenska marknaden att erbjuda en ”fullservicelösning” för återanvändbara förpackningar med syfte att hjälpa restaurangbranschen att möta den kommande EU-förordningen som träder i kraft i januari 2024 i Sverige.

&Repeat har sedan lanseringen i december 2020 hjälpt tusentals restauranger och aktörer inom foodservice, både i Sverige och Frankrike, i kampen mot förpackningsavfall. Under två och ett halvt års verksamhet har över 2,5 miljoner engångsförpackningar och 500 ton koldioxidutsläpp undvikits som ett resultat av företagets innovativa lösningar. Under samma period har &Repeat rest över 60 MSEK i riskkapital från bland annat Alliance Venture och den franska riskkapitalfondet SuperCapital.

Kamupak, den finska startupen och marknadsledaren inom återanvändbara förpackningslösningar, tillhandahåller en Reusable packaging as a service (RePass) lösning för restauranger, caféer, evenemang, arenor, hotell, kiosker och andra verksamheter som erbjuder mat och drycker för avhämtning. Företaget grundades 2019 och har över 120 restaurang- och evenemangskunder i Finland.

Det nya sammanslagna företaget kommer tillsammans ha över 500 kunder i Sverige och Finland, inklusive stora varumärken som Pressbyrån, Espresso House, Wolt och Sodexo.

AI och andra generationens RFID

Efter att båda företagen har investerat kraftigt i att bygga varsin egen teknikplattform kommer det nya företaget nu att fokusera starkt på att utnyttja ”nästa generations teknik” för att eliminera friktion för gäster och förenkla för alla operatörer i värdekedjan.

– Vi anser att dom tillgängliga lösningarna som finns på marknaden idag har stor potential att förbättras när det gäller att erbjuda enkelhet och en friktionsfri upplevelse för dem som interagerar med systemet. Vår nya strategi är att utnyttja AI och avancerad RFID-teknik för att erbjuda en framtidssäker och friktionsfri upplevelse för både gäster och operatörer, säger Ilkka Puikkonen, VD för Kamupak.

Förbereder sig för den nya EU-förordningen

Från och med januari 2024 kommer en ny EU-förordning att kräva att restauranger ger konsumenterna möjlighet att få sin takeaway måltid serverad i återanvändbara förpackningar som kan returneras till restaurangen för rengöring och återanvändning. Sammanslagningen kommer att positionera det nya företaget som en tydlig marknadsledare på den svenska Reuse-marknaden när den nya EU-förordningen träder i kraft i januari 2024.

– EU-medlemsländerna har en våg av nya regleringar framför sig och förpackningsbranschen står inför en gedigen transformation som precis har startat. Att gå samman med Kamupak för att skapa en stark nordisk aktör kommer att stärka oss på den svenska marknaden och samtidigt positionera bolaget väl för att bli en stark europeisk aktör, säger Tor Espen Steinvik, VD och medgrundare av &Repeat.

– De som kommer att vinna marknaden är de som har musklerna och uthålligheten att hjälpa till att utveckla lösningar och produkter som fungerar för restaurangbranschen. Vi är övertygade om att vi kan göra detta bättre genom att gå samman och vår ambition är att bygga en tydlig nordisk marknadsledare, säger Ilkka Puikkonen, VD för Kamupak.

– Det kommer att vara en krävande omstrukturering för alla branscher som arbetar mot takeaway-segmentet. En helt ny värdekedja med tillhörande infrastruktur behöver etableras, och alla delar av värdekedjan kommer att påverkas. För att skala upp krävs det att branschen hittar gemensamma lösningar både när det gäller insamling, logistik och disk, säger Iida Miettinen, grundare och styrelseordförande i Kamupak.

VD-byte i Sverige

De två företagen kommer att integrera sina verksamheter under en gemensam nordisk ledning. Det nya bolaget kommer fortsätta sina verksamheter både i Sverige och Finland, tills vidare under befintliga varumärken. VD för det nya företaget kommer att vara Ilkka Puikkonen, för närvarande VD för Kamupak. Tor Espen Steinvik, VD och medgrundare av &Repeat, kommer att vara kvar under en övergångsperiod och sedan ta en rådgivande roll i det nya företaget.

Läs vidare

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy