Säkra livsmedel upp till diskussion

PUBLICERAD: 20 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Packbridge

Det drar ihop sig till Packbridge event som tar ett grepp på produkt- och livsmedelssäkerhet. I nuläget har 35 stycken anmält sig till eventet:

– Bra spridning från hela värdekedjan, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.

Packbridges event om produkt- och livsmedelssäkerhet närmar sig. Mötesplatsen blir i etikettföretaget Benelis lokaler i Helsingborg den 25 april.

– Nu är det 35 stycken anmälda. Kommer nog vara omkring 45 personer. Bra spridning från hela värdekedjan, säger Johan Mårtensson, vd på Packbridge.

Nya material och skyddsbarriärer å ena sidan. Men även andra frågeställningarna kommer avhandlas. Hur vet vi att maten vi konsumerar är fräsch och fri från kontaminering? Hur kombinerar vi hållbarhet med matsäkerhet?  Dialog och diskussioner utlovas varvat med en rad föreläsare. Johan Mårtensson säger att förpackningen har en stor roll i att säkerställa livsmedelssäkerhet.

– Utvecklingen går framåt och nya tekniker öppnar upp för nya lösningar som förbättrar säkerhet och kan även förlänga hållbarhet. Packbridge roll är att skapa dialog och lyfta kunskapen hos våra medlemmar och andra intressenter kring olika frågor och teman. Livsmedelssäkerhet ser vi som en viktigt fråga att fokusera på.

Entreprenören Robin Thiberg, på Innoscentia ska prata om deras produkt, en sensor som digitalt signalerar när mat riskerar att bli för gammal. Och hur producenter och återförsäljare kan dra nytta av tekniken. Fredrik Moberg på Produktkontroll AB, med 30 års erfarenhet av bland annat produktinspektion lägger vikt på hur man tillhandahåller livsmedelssäkerhet i produktionen. Klara Båth på RISE Agrofood and Bioscience ska tala om mikrobiologi och processhygien under titeln ”Livssmedelssäkerhet i en era av hållbarhet”. Vidare kommerBenelis Günther Dierhoff prata om smarta etiketter till livsmedel.

Mårtensson är nöjd med eventdagens utformning:

– Jag tycker att alla talare har lösningar och kunskaper som är intressanta. Det som är mest intressant med Packbridge event är att du får en bred bild med input från både näringsliv och akademin. Vårt format gör också det mer effektivt och underlättar för fördjupade dialoger och utbyten.

 

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432