Euroflorist behövde en smidig förpackning för att förmedla e-handelsbuketter. Till sist blev det Smurfit Kappas förpackningslösning i wellpapp med fem vikningar som föll blomsterförmedlaren i smaken.
E-handel fanns tidigt på kartan för Euroflorist. Redan 1995 var de först i Sverige med blomsterbud på nätet. Bolaget insåg dock i fjol att de hade en lucka att fylla i sortimentet – e-handelsbuketter i de lägre prisklasserna. För ändamålet behövdes en förpackning, och blomsterförmedlaren valde till sist att köra på Smurfit Kappas lösning.
– Vi hade tagit fram en prototyp tillsammans med en annan leverantör när Smurfit Kappa dök upp i bilden och presenterade sina idéer. De visade sig ganska snabbt vara helt rätt samarbetspartner för oss, säger Euroflorists kommunikationschef Helene Adler i ett pressmeddelande.
Antal vikningar avgjorde
Det som avgjorde var att företaget som packar blommorna i wellförpackningarna debiterar efter hur många vikmoment som behövs.
– Och med bara fem vik mot åtta i det ursprungliga förslaget blev det bara där en rejäl besparing. Men det fanns ett bra miljötänk också. Vi slapp till exempel tejpförslutning eftersom locket var ett självlåsande stabilt lock, säger hon och tillägger att Smurfit Kappa lade till bärhandtag på toppen av locket vilket bidrar till att det blir enklare att bära men också visar hur lådan ska förvaras under transporten.
Extra utrymme för choklad
Smurfit Kappa placerade också ett utrymme högst upp i förpackningen för kunder som utöver blommor vill beställa bonuspresenter i form av choklad eller annat. Förpackningsföretaget gav också ett designförslag med Euroflorists logotyp, payoffen ”Sent with love” och en svartvit blomsterdekor.
Startade i Malmö
Euroflorist startade som Svensk blomsterförmedling i Malmö 1982, men såg tidigt möjligheten att expandera internationellt och bytte 1990 namn till Euroflorist. Idag finns bolaget i tolv europeiska länder, vilket gör det till Europas största nätverk av florister.