Säg det med blomster - och förpackning

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningstillverkaren Smurfit Kappa har tagit fram en ny blomsterförpackning till Euroflorist.

Euroflorist behövde en smidig förpackning för att förmedla e-handelsbuketter. Till sist blev det Smurfit Kappas förpackningslösning i wellpapp med fem vikningar som föll blomsterförmedlaren i smaken.

E-handel fanns tidigt på kartan för Euroflorist. Redan 1995 var de först i Sverige med blomsterbud på nätet. Bolaget insåg dock i fjol att de hade en lucka att fylla i sortimentet – e-handelsbuketter i de lägre prisklasserna. För ändamålet behövdes en förpackning, och blomsterförmedlaren valde till sist att köra på Smurfit Kappas lösning.

– Vi hade tagit fram en prototyp tillsammans med en annan leverantör när Smurfit Kappa dök upp i bilden och presenterade sina idéer. De visade sig ganska snabbt vara helt rätt samarbetspartner för oss, säger Euroflorists kommunikationschef Helene Adler i ett pressmeddelande.

Antal vikningar avgjorde

Det som avgjorde var att företaget som packar blommorna i wellförpackningarna debiterar efter hur många vikmoment som behövs.

– Och med bara fem vik mot åtta i det ursprungliga förslaget blev det bara där en rejäl besparing. Men det fanns ett bra miljötänk också. Vi slapp till exempel tejpförslutning eftersom locket var ett självlåsande stabilt lock, säger hon och tillägger att Smurfit Kappa lade till bärhandtag på toppen av locket vilket bidrar till att det blir enklare att bära men också visar hur lådan ska förvaras under transporten.

Extra utrymme för choklad

Smurfit Kappa placerade också ett utrymme högst upp i förpackningen för kunder som utöver blommor vill beställa bonuspresenter i form av choklad eller annat. Förpackningsföretaget gav också ett designförslag med Euroflorists logotyp, payoffen ”Sent with love” och en svartvit blomsterdekor.

Startade i Malmö

Euroflorist startade som Svensk blomsterförmedling i Malmö 1982, men såg tidigt möjligheten att expandera internationellt och bytte 1990 namn till Euroflorist. Idag finns bolaget i tolv europeiska länder, vilket gör det till Europas största nätverk av florister.

 

 

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox