Vi besökte årets Industrimässorna i Syd och frågade förpackningsföretagen hur de upplevde mässan. Enligt arrangören ska 3200 besökare ha varit på plats under mässans två dagar.
Antpac visade upp flertalet av sina egentillverkade wellpappförpackningar i offset kascherad well. Bland annat deras olika typer av bag-in-box lådor och andra konsument- och produktförpackningar. Henrik Lindstedt på Antpac:
– Det har varit blandat med folk, upp och ner med besökare under dagarna. Men ändå ganska mycket.:
– Inga affärer direkt på plats men väl många intressenter som kan bli kunder så småningom.
Jimmy Sterner på Beneli tyckte det var spännande dagar på mässan. I deras monter framhölls bland annat deras avancerade NFC-försedda etiketterna Opensense och Speedtap. Framtagna i samarbete med Thinfilm.
– Det har varit rätt stort fokus på vår monter vilket jag varit nöjd med. Mycket med NFC-tekniken och folk som säger jaså, finns det här.
– Men sen tycker jag att mässan kunde varit lite biffigare. För att ligga i Sveriges tredje största stad så skulle jag vilja boosta den lite till.
– Vi har fått in ungefär 60 leads, potentiella nyfikna. Vi är nog uppe i hundra innan mässan är slut och jag tycker nog ändå att tio av dem är klart seriösa. Det vittnar ändå om att det är en bra mässa. Jag tycker det är en bra blandning på montrarna.
Danska Honeycomb Cellpack visade upp emballage baserat på cellstrukturen bikaka som används för stötdämpande och fixerande förpackningar till bland annat möbelindustrin. Emballagen framställs av naturprodukter och är återvinningsbara, biologiskt nedbrytbara och komprimerbara.
– Det är första gången vi är här och det har varit en prövning för oss. Men vi testade för att se om den här mässan är rätt för oss. Och där måste vi nog tyvärr säga att det inte helt rätt utställning för oss. Kundgrupperna och besökarna här vänder sig mer mot logistik och annat och det jobbar vi inte med. Så det är inte så relevant för oss, säger Thomas Christensen på Honeycomb Cellpack och berättar att det var svårt att skapa nya affärskontakter på mässan:
– Tyvärr, vi har redan affärsförbindelser i Sverige men det har inte riktigt varit tal om något nytt.
HT emballage, totalleverantör inom förpackningsmaterial, visade upp deras enskilt största inriktning – skräddarsydda förpackningar i wellpapp.
– Det är till kunder som vill ha specialbeställda konstruktioner, speciella mått och ett unikt tryck. Det är det vi marknadsför oss med här, säger säljaren Viktor Nilsson på HT Emballage som var nöjd med mässdagarna även fast det inte varit fullt ös i montern.
– Det har varit bra. Inte supermycket folk men det viktigaste är att kvaliteten på besöken är bra och det har det varit. Vi har fem möten bokade med nya kunder och sen är det alltid kul att träffa på leverantörer, befintliga kunder och prata med dem man inte har sett på ett tag.
– Holländska DaklaPack Europe kom till mässan med ny teknik på deras breda portfölj av flexibla förpackningar. En stor del av företagets verksamhetsområde är inom läkemedelsförpackningar, men även livsmedel.
– Vi har nu möjlighet att trycka våra standard pouches så att vi kan göra specifika skräddarsydda produkter till kunder i mycket låga volymer. Nuförtiden finns det väldigt mycket små företag, som startar upp hemifrån och säljer via internet, säger Erik-Peter Beumer på DaklaPack.
– Pouches är riktigt populärt just nu för det har verkligen plockats upp av återförsäljare. Vi har möjlighet som företag att uppfylla olika produkter till olika typer av kunder.
Företaget Pakmarkas hade förväntat sig fler besökare:
– Men det är alltid frågan som kommer upp om vad som är bäst. Fler besökare eller färre rätt besökare. Det får vi se framöver, säger Ingrida Tychenko på Pakmarkas.
Pakmarkas erbjuder olika förpacknings- och etiketteringslösningar. De visade bland annat upp sina krympfilmsetiketter, så kallade sleeves, till dryckesförpackningar.
–Vi hoppas kvaliteten på de som kom till vår monter var rätt besökare. Några kontakter vi träffat hade verkligen det vi behöver. Ibland är mindre mer, det får vi se framöver.
Logimark visade upp delar av sitt sortiment på etiketteringsutrustning, laser- och bläckstråleskrivare.
– Det är rätt mycket vi inte har här för vi har inte så stor plats, säger Daniel Roth på Logimark.
– Det har varit bra och ganska bra flöde på mässan. Det har ändå gett en del, det tror jag.