Så skyddar du ditt varumärke

PUBLICERAD: 24 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Boxon bjuder in till event om varumärkesskydd

Den sjunde februari håller Boxon ett frukostevent om vilka alternativ som finns på hur man skyddar sitt varumärke och hur man kan spåra sina produkter.

– Bakgrunden är att vi får frågor från våra kunder på vilka regler och lösningar som finns gällande skydd och spårbarhet för sina produkter, säger Katarina Vantaa, marknadskordinator på Boxon systems och fortsätter:

– Från och med 2019 ska de flesta receptbelagda läkemedel ha en unik 2D-kod samt en säkerhetsförsegling på förpackningen. Men det är inte bara läkemedel och livsmedel som utsätts för förfalskningar. Exempelvis producenter av kullager och reservdelar är också utsatta. Den snabbt ökade e-handeln är en stor anledning till att andelen förfalskade produkter ökar.

Boxon har bjudit in två leverantörsföretag till frukostmötet som levererar olika lösningar på detta.

Videojet tillverkar märkningsutrustningar med laser eller bläckstråle. Heidi Vanheerswynghels från företaget, kommer att förklara vilken märkningsutrustning som är bäst lämpad för att öka spårbarheten på dina produkter.

UPM Raflatac tillverkar ett brett sortiment av olika etiketter, vilket även inkluderar olika typer av säkerhetsetiketter. Lottie Andersson på UPM Raflatac, berättar om vilka olika etikettsmaterial som finns för att skydda produktintegriteten, öka säkerheten och ta bort risken för förfalskningar.

Eventet hålls på Boxons huvudkontor i Helsingborg. Anmälan görs på Boxons hemsida.

Boxon erbjuder olika lösningar på förpackningar, etiketter, märkningar samt tillverkar säckar och verktyg för bulkhantering. Företaget har 240 anställda, omsätter en miljard kronor och huvudkontoret ligger i Helsingborg.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Digital etikettpress för lite mindre företag

Xeikon har nyligen lanserat en etikettpress, Label Discovery Panther, som är tänkt att fungera som en instegspress hos de lite mindre etikettillverkarna.
xeikon_pantherdiscovery

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx