Ta en rundtur på Labelexpo. Vi gör några nedslag hos företag som ställde ut på etikettmässan, 24-27 september i Bryssel.
Domino satsade på att visa upp att de möter efterfrågan på kortare körtider och etikettproduktion à la just-in-time. Hybridpressen Domino N610i stod i fokus tillsammans med konverteringslinjen Digicon Series 3 från efterbehandlingsleverantören Graphic International. Demonstrationer hölls flera gånger varje dag under Labelexpo.
Att göra materialskillnad var Avery Dennisons budskap. Företaget visade upp rPet för självhäftande etiketter. En liner där innehållet sägs komma från minst 30 procent återvunnen pet. Avery lägger också vikt vid att visa frontmaterialet, rPE, som är helt tillverkat av återvunnen polyeten. Avery Dennison bjöd också på en interaktiv butiksmiljö för att visa vad som är möjligt inom smarta etiketter. Det gällde produkter med RFID- och NFC-teknik samt andra tekniklösningar.
Det fristående bolaget Miraclon driver numera Kodaks forna affärsområde Flexographic packaging division vidare. Och på Labelexpo var utgångspunkten att visa upp flaggskeppet för framställning av flexoplåtar, KODAK FLEXCEL NX System.
Flint Group, med sitt affärsområde inom smalbanepressar, tog fasta på att visa lösningar för att skriva ut på flexibla förpackningar av varierande konstruktioner. Uv-härdande bläck med led-teknik stod i fokus. Företagets färgmatchningstjänst Vivo Color Solution kom också med uppdateringar på mässan.
Xeikons printlösningar visades bland annat upp i mässdelen Flexible Packaging Arena. I företagets monter var ordet på agendan Transform. Hur man implementerar digitaltryckta etiketter i verksamheten med Xeikons maskinportfölj från – instegsmodeller till industriella och digitala pressar.