Så shoppar svenskarna

PUBLICERAD: 16 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
44 procent av svenskarna tycker att utseendet är avgörande när de väljer produkter.

Svenskarna är både medvetna och kräsna konsumenter. Hela tre av fyra svenskar tycker att ansvarstagande är en förutsättning för högkvalitativa produkter. 44 procent tycker att produkternas utseende är avgörande för vad de köper, visar en undersökning.

Tre av fyra svenskar anser att ansvarstagande är synonymt med kvalitativa produkter, 58 procent föredrar det som verkar autentiskt snarare än det massproducerade. Samtidigt köper 8 av 10 svenskar vanligtvis inte nytt innan den produkt de använder har gått sönder, visar en stor undersökning genomförd av nordiska designbyrån Kuudes.

Vidare så värderas inte bara hållbara val högt – trender och nyheter följs också. Nästan hälften av alla svenskar uppger att de känner viss oro över världsläget, vilket påverkar deras konsumtion. Över hälften av svenskarna värderar trendiga levnadsvanor och kreativitet, och 44 procent tycker att produkternas utseende är avgörande för vad de köper.

– I ett sekulärt land som Sverige, som dessutom anses vara världens mest individualistiska land, så tenderar konsumenter att bli upplyfta av konsumtion – och stil och kreativitet är även det viktigt . Vi lever i en tid när marknadsföring sker genom upplevelser, och svenskar måste ges känslomässiga skäl att konsumera, säger Cecilia Soler, docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet.
Arto O Salonen, doktor vid Helsingfors universitet:
– Svenskarna har kommit förbi synen på konsumtion som trygghetsskapande, och ser det idag snarare som ett sätt att uttrycka sig själva. Från materialism till postmaterialism. Det betyder även att behovet av ägande minskar, och att tjänster blir viktigare.

Även om den svenska konsumtionen genomsyras av trendkänslighet så blir den aldrig radikal. Ett exempel på detta är inställningen till att testa nya produkter. Där svarar 62 procent att de hellre köper en produkt de känner till än att pröva något nytt och okänt.

Undersökningen delar även upp svenskarna i olika konsumentgrupper.

Fotnot: Studien bygger på både kvantitativ och kvalitativ data. Den kvantitativa undersökningen har utförts av Designtutkimus Helsinki Oy tillsammans med Norstat, som använt sig av över 1000 respondenter. Den kvalitativa undersökningen har utförts av Kuudes och bygger på 30 hembesök runt om i hela Sverige. Kuudes är Finlands största varumärkesdesignbyrå som nyligen etablerat sig i Sverige.

Läs vidare

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Tetra Pak och Yellow Dreams återvinner polyAl i ny anläggning i Nederländerna

Med en gemensam investering på cirka 3 miljoner euro av Tetra Pak och företaget Yellow Dreams, kommer en ny återvinningsanläggning att starta sin verksamhet i Ittervoort i Nederländerna under andra halvan av 2025. Anläggningen kommer att hantera icke-fiberkomponenten (polyAl) från förbrukade dryckeskartonger, vilket ökar återvinningskapaciteten i EU.
recon-polymersx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se