Svenskarna är både medvetna och kräsna konsumenter. Hela tre av fyra svenskar tycker att ansvarstagande är en förutsättning för högkvalitativa produkter. 44 procent tycker att produkternas utseende är avgörande för vad de köper, visar en undersökning.
Tre av fyra svenskar anser att ansvarstagande är synonymt med kvalitativa produkter, 58 procent föredrar det som verkar autentiskt snarare än det massproducerade. Samtidigt köper 8 av 10 svenskar vanligtvis inte nytt innan den produkt de använder har gått sönder, visar en stor undersökning genomförd av nordiska designbyrån Kuudes.
Vidare så värderas inte bara hållbara val högt – trender och nyheter följs också. Nästan hälften av alla svenskar uppger att de känner viss oro över världsläget, vilket påverkar deras konsumtion. Över hälften av svenskarna värderar trendiga levnadsvanor och kreativitet, och 44 procent tycker att produkternas utseende är avgörande för vad de köper.
– I ett sekulärt land som Sverige, som dessutom anses vara världens mest individualistiska land, så tenderar konsumenter att bli upplyfta av konsumtion – och stil och kreativitet är även det viktigt . Vi lever i en tid när marknadsföring sker genom upplevelser, och svenskar måste ges känslomässiga skäl att konsumera, säger Cecilia Soler, docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet.
Arto O Salonen, doktor vid Helsingfors universitet:
– Svenskarna har kommit förbi synen på konsumtion som trygghetsskapande, och ser det idag snarare som ett sätt att uttrycka sig själva. Från materialism till postmaterialism. Det betyder även att behovet av ägande minskar, och att tjänster blir viktigare.
Även om den svenska konsumtionen genomsyras av trendkänslighet så blir den aldrig radikal. Ett exempel på detta är inställningen till att testa nya produkter. Där svarar 62 procent att de hellre köper en produkt de känner till än att pröva något nytt och okänt.
Fotnot: Studien bygger på både kvantitativ och kvalitativ data. Den kvantitativa undersökningen har utförts av Designtutkimus Helsinki Oy tillsammans med Norstat, som använt sig av över 1000 respondenter. Den kvalitativa undersökningen har utförts av Kuudes och bygger på 30 hembesök runt om i hela Sverige. Kuudes är Finlands största varumärkesdesignbyrå som nyligen etablerat sig i Sverige.