Så packar man ETT ägg effektivt

PUBLICERAD: 27 mars 2024
UPPDATERAD: 27 mars
Bild: Antalis Packaging.

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.

När det gäller leverans av färskvaror är skydd och stötdämpning av yttersta vikt. Speciellt gäller det kanske när man har att göra med ägg. Ett bra exempel är en kund till Antalis Packaging, en onlineåterförsäljare av matkassar, som behövde packa enskilda ägg. Antalis Packaging skapade därför en ny äggkartong, som vann Silver Award vid The Grocer Packaging Awards!

Företagets befintliga förpackning för enskilda ägg var en handmonterad, stansad låda som tog ungefär 40 sekunder att montera och packa. Men då företaget ofta skickade ut över 8 000 ägg i veckan var denna metod både arbetskrävande och kostsam.

Så här såg den tidigare förpackningen ut. Bild: Antalis Packaging.

Med hjälp av ett tydligt ramverk arbetade Antalis förpackningsteam för att identifiera en lösning, och kom fram till en färdiggjuten, självlåsande, pappersbaserad låda som kan monteras och packas på under 10 sekunder.

Så här såg utvecklingsprocessen ut:

Undersökning: Antalis besökte företagets packningsoperation för att bedöma nuvarande situation och process. Den ursprungliga förpackningen som användes för att skydda äggen var tillverkad av stansad wellpapp och var tidskrävande att montera och packa. Fyra personer per dag krävdes för att möta efterfrågan.

Förslag: Eftersom både kunden och Antalis delar hållbara värderingar, tog teamet hänsyn till flera parametrar och presenterade åtta möjliga lösningar. Alla erbjöd betydligt bättre prestanda jämfört med den befintliga lösningen. Det material som valdes var 100 procent återvunnet, jämför med det jungfrueliga materialet från den ursprungliga lösningen. Den nya lösningen var också 20 procent lättare vad gäller materialanvändning och innebar 25 procent fler enheter per pall.

Test: Olika tester utfördes för att säkerställa att Antalis föreslagna nya metod uppfyllde alla kundens krav. Testerna visade en framgångsgrad på över 98 procent, medan den valda lösningen tog under 10 sekunder att montera och packa.

Implementering: Den nya 1-äggskartongen har nu implementerats till fullo hos kunden.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen