Så minskar e-handelsjätten packmaterialet med maskininlärning

PUBLICERAD: 18 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Joakim Stolpe ger en inblick i Amazons maskininlärningsteknik för att minska förpackningsmaterialet i försändelserna. Foto: Pressbild

Amazon säljer och skickar hundratals miljoner olika produkter varje år. Sedan 2015 har de reducerat sina utgående försändelser med 915 000 ton packmaterial, tack vare maskininlärningsteknik, enligt Joakim Stolpe, e-handelsjättens försäljningschef i Norden.

Mindre emballage i leveranskedjor bidrar till minskad volym per försändelse, och effektivare transporter och frakter vilket i sin tur leder till minskade koldioxidutsläpp. Joakim Stolpe, försäljningschef i Norden för Amazon Web Services, skriver i en krönika hur företaget sedan 2015 har arbetat med AI-teknik för att reducera sitt packmaterial i den blomstrande e-handeln.

Minskat med en tredjedel

Amazon uppger att de har minskat sin utgående förpackning med 33 procent, vilket motsvarar 915 000 ton packmaterial eller 1,6 miljarder godslådor.

Amazons maskininlärningslösning drivs av Amazon SageMaker. Det handlar om en maskininlärningsalgoritm byggd på stora mängder produktdata. Dels produktbeskivningar, dels feedback från kunder. I samarbete med Amazon Web Services rensas och katalogiseras data för att utvinnas. Detta kallas ”mining”. Datan används sedan av algoritmen för att identifiera vilken förpackning som är bäst lämpad för respektive produkt utifrån hur mycket avfall som genereras.

Från förpackning till kuvert

Genom att använda maskininlärning har beslutsunderlaget skalats till miljontals produkter, enligt Stolpe. Varor som tidigare haft en traditionell förpackning kan identifieras och kan istället packas i ett vadderat papperskuvert eller i en papperspåse.

”Ett vadderat kuvert väger 75 procent mindre än en låda i samma storlek samtidigt som utrymmesanvändningen minskas med 40 procent. Således blir det färre lastbilar på vägarna”, skriver han och tillägger att det också blir positiva bieffekter, exempelvis att tusentals leverantörer som samarbetar med Amazon själva arbetar för att förbättra sina förpackningar för att uppnå sina utsläppsmål.

Amazon uppger att de har minskat sin utgående förpackning med 33 procent, trots en ständigt ökande e-handel. Foto: Pressbild

”I slutänden handlar det om att skapa logistik som är så hållbar som möjligt. Korrekt användning av tekniken innebär i praktiken att förpackningen kan anpassas individuellt till sändningar av paket samtidigt som de klarar påfrestningarna från e-handelslogistik. Med andra ord styrs förpackningen av produkten som ska transporteras och skyddas”, skriver Joakim Stolpe.

 

 

Läs vidare

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024