Amazon säljer och skickar hundratals miljoner olika produkter varje år. Sedan 2015 har de reducerat sina utgående försändelser med 915 000 ton packmaterial, tack vare maskininlärningsteknik, enligt Joakim Stolpe, e-handelsjättens försäljningschef i Norden.
Mindre emballage i leveranskedjor bidrar till minskad volym per försändelse, och effektivare transporter och frakter vilket i sin tur leder till minskade koldioxidutsläpp. Joakim Stolpe, försäljningschef i Norden för Amazon Web Services, skriver i en krönika hur företaget sedan 2015 har arbetat med AI-teknik för att reducera sitt packmaterial i den blomstrande e-handeln.
Minskat med en tredjedel
Amazon uppger att de har minskat sin utgående förpackning med 33 procent, vilket motsvarar 915 000 ton packmaterial eller 1,6 miljarder godslådor.
Amazons maskininlärningslösning drivs av Amazon SageMaker. Det handlar om en maskininlärningsalgoritm byggd på stora mängder produktdata. Dels produktbeskivningar, dels feedback från kunder. I samarbete med Amazon Web Services rensas och katalogiseras data för att utvinnas. Detta kallas ”mining”. Datan används sedan av algoritmen för att identifiera vilken förpackning som är bäst lämpad för respektive produkt utifrån hur mycket avfall som genereras.
Från förpackning till kuvert
Genom att använda maskininlärning har beslutsunderlaget skalats till miljontals produkter, enligt Stolpe. Varor som tidigare haft en traditionell förpackning kan identifieras och kan istället packas i ett vadderat papperskuvert eller i en papperspåse.
”Ett vadderat kuvert väger 75 procent mindre än en låda i samma storlek samtidigt som utrymmesanvändningen minskas med 40 procent. Således blir det färre lastbilar på vägarna”, skriver han och tillägger att det också blir positiva bieffekter, exempelvis att tusentals leverantörer som samarbetar med Amazon själva arbetar för att förbättra sina förpackningar för att uppnå sina utsläppsmål.
”I slutänden handlar det om att skapa logistik som är så hållbar som möjligt. Korrekt användning av tekniken innebär i praktiken att förpackningen kan anpassas individuellt till sändningar av paket samtidigt som de klarar påfrestningarna från e-handelslogistik. Med andra ord styrs förpackningen av produkten som ska transporteras och skyddas”, skriver Joakim Stolpe.