Så lyckas du med flexotrycket

PUBLICERAD: 4 augusti 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Danijela Ridic på Chain design och print har bland annat arbetat med kunder som Zoegas, Santa Maria och Delicato.

Flexotryck ställer andra krav än offsettryck på grafik, text och annat material du levererar till tryckeriet. Danijela Ridic på Chain design och print, delar med sig av fem vanliga misstag att undvika för ett lyckat resultat.

Ska du trycka etiketter, kartong, wellpapp och produktförpackningar av olika slag kommer du troligen att kika på flexotryck, som också kallas flexografi eller flexo.

Men flexo ställer andra krav på materialet du levererar till tryck, jämfört med till exempel offsettryck.

Vi har pratat med  Danijela Ridic, som startat och driver Chain design och print. Företaget hjälper sedan våren 2019 byråer och andra leverantörer av material som ska tryckas med flexo att anpassa materialet för produktionen tidigt i processen.

Fem fallgropar

Här är Danijela Ridics fem vanligaste fallgropar du gärna vill undvika på vägen mot ett lyckat flexotryck.

  1. Färger. Eftersom materialet rör sig i tryckpressen måste du alltid lägga en överlapp mellan alla färger i hela designen. Ja, du måste göra det, trots att överlappet kan upplevas som störande för ögat. Ta också reda på hur många färger pressen klarar och om substratet kräver någon färg du inte tänkt på för att grafiken ska synas. Anpassa din design till det redan från början, så spar du korrektursvängar.
  2. Texter. Den höga hastigheten och vibrationerna i pressen gör att materialet rör sig. Det gör att det alltid finns risk för misspass vid tryck med flexo. Svällning uppstår i solida ytor (100 procent färgtäckning) och vid rastrering uppstår punktförstoring. Både negativa och positiva texter måste optimeras. Ska en text till exempel ligga i en bild kan det räcka med en outline runt texten för att dölja misspass.
  3. Mått. Ett material som levereras för tryck med flexo ska ha tydligt angivna mått och markering för fotocellen som är ett måste för packmaskinerna som packar produkten. Innan du påbörjar en design är det alltid bra att ha en formatritning på plats., den ska visa samtliga mått och placering av fotoceller med mera. Bredd och höjd kan låta självklart, men måste anges så att tryckeriet kan planera materialbeställning, valsar, hylsor, klichéer med mera.
  4. Objekt. Placering av objekt är något som kan orsaka stora merkostnader. Detta är bra att ha med sig vid serier, eller så kallad familje-körning. Använder du samma objekt eller symbol i flera designer, men placerar dem olika i varje, medför det extrakostnader för kunden. Samkörning är vanligt i flexo och ett bra sätt att spara pengar. Ta också reda på om någon del i din design får ligga i svetsar på förpackningen, eller inte.
  5. Bilder. Än idag ser vi många designer som innehåller bilder med för låg upplösning. I flexo kommer vi inte ifrån en viss punktförstoring, som uppstår mellan kliché och substratet du trycker på. Hur stor punktförstoring blir beror på en mängd parametrar, en av de är kliché tekniken. Att jobba med bilder för flexo är ett hantverk som kräver vana från tryckmetoden.
Välkända kunder

Danijela Ridic jobbat med repro för flexo sedan början av 2000-talet, bland annat på Linds Flexo AB (som numer ägs av finska Mavaco, reds. anm.) i Helsingborg och Flextrus i Halmstad. Bland kunderna i erfarenheternas skafferi märks Zoegas, Arla, Skånemejerier, Santa Maria och Risenta, för att bara nämna några.

Text: Lamin Kivelä

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx
Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x
Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot
Soma bjuder in till öppet hus