Så gick försäljningen på etikettmässan

PUBLICERAD: 10 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering var fokusområdena på Labelexpo 2019.

Labelexpo 2019 kan summeras och försäljningen av maskiner tickade på för tillverkarna. Mässan hade den största internationella närvaron hittills.

Totalt deltog 693 utställare på mässan, som ägde rum den 24-27 september, vid Bryssel Expo i Belgien. Tonvikt låg på att presentera  tekniker för etikett- och förpackningstryck och många livedemonstrationer hölls på plats. Utställarna samsades i nio hallar som täckte nästan 40 000 kvadratmeter golvyta. En ökning jämfört med förra mässan 2017 som totalt uppgick till 37 000 kvadratmeter, enligt mässarrangören.

Fler internationella utställare

Mässan la i år extra fokus på de växande områdena hybridtryck, flexibel förpackning och automatisering. I en högre utsträckning än tidigare var internationella utställare representerade på mässan. De kom från länder som Japan, Indien och Kina. Östeuropeiska länder och Ryssland visade också en allt starkare närvaro.

Domino höll livedemonstrationer med bläckpressen N610i.

Affärer gick i lås under de fyra dagarna. Redan första dagen sålde Domino bläckstrålepressen med sju färger, N610i, till en belgisk konverterare. Konica Minolta som lanserade etikett-och tonerpressen AccurioLabel 230 fick också utdelning direkt med en försäljning. Tillverkaren sålde totalt sju linor under mässan – de flesta till Tyskland men även några till Frankrike och Italien. HP kunde glädjas åt ett jämnt tal när nummer 200 av den digitala etikettpressen HP Indigo 20000 såldes till en slovensk konverterare.

Pressar och efterbehandling
Grafotronic visade många många maskinnyheter på Labelexpo.

Vidare sålde Gallus tre pressar till Indien. Italienska pressleverantören Lombardi fick igenom fem försäljningar av tryckpressen Synchroline 430 under showens första två dagar. På efterbehandlingssidan sålde danska Grafisk Maskinfabrik utrustning till en brittisk konverterare. Grafotronic premiärvisade ett laserskärningssystem, vilket såldes till ett amerikanskt etikettföretag. Screen Europe fick för första gången in en försäljning i Tyskland med det digitala systemet Trupress.

Indiska och kinesiska tillverkare

Indiska företag klarade sig särkilt bra på mässan. UV Graphic Technologies sålde sju Ultraflex UFO-pressar, Multitec gjorde en affär med en servo S1-press ihop med en rysk konverterare, och Monotech Systems sålde tre Colornovo-pressar till Kina, Europa och Asien.

Kinesiska tillverkare kunde också visa försäljningar. Wanjies sålde en av sina printrar till en spansk konverterare och Rhyguan sålde tre efterbehandlingssystem redan dag ett. Två system gick till Tyskland och ett till Italien.

 

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9