Så designar du förpackningar i Corel Draw

PUBLICERAD: 1 april 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Joakim Alriksson, Corel, håller tillsammans med sin kollega Stefan Lindblad ett digitalt frukostseminarium 28 april. Foto: Claes Nordström

På torsdag morgon 28 april hålls ett kostnadsfritt och digitalt frukostseminarium när Corel demonstrerar bildredigering, vektorgrafik och grafisk formgivning i programsviten Corel Draw.

Mjukvaran Corel Draw Graphics Suite är utvecklad för produktion av visuell kommunikation, förpackningar, tryckta skyltprodukter, marknadsföringsmaterial med mera. Företaget bakom programvarusviten Corel Draw är ett kanadensiskt företag som etablerar sig allt mer i Europa, programmen erbjuder en helhetslösning för grafisk design och hantering av grafik, foto och 3D och finns numera flera språk, däribland svenska.

Gratis seminarium

Torsdag 28 april klockan 08.30 håller Joakim Alriksson och Master of Corel Draw Stefan Lindblad ett digitalt frukostmöte med en demonstration om möjligheterna och de grundläggande funktionerna i Corel Draw. Frukostmötet hålls i samarbete med AGI Publishing House. Deltagarna får under frukostmötet möjlighet att ställa frågor. Anmälan till seminariet är gratis.

CorelDraw är anpassad för produktion av skylt- och storformatsprodukter, förpackningar etc. Foto: Pressbild

– De många formaten in och ut gör oss speciellt attraktiva för dig som tar in byggritningar. Exaktheten i måtten fungerar bra när du ska upp i stora format eller exakthet krävs. Vi har Pantone-biblioteket inbyggt. Hela sviten ligger i ett enda program säger Joakim Alriksson, Corel.

– Corel Draw är lätt att lära sig, inte minst eftersom allt ligger i ett och samma program. Du hittar också i stort sett samma funktioner som i Creative Suite, även om de kanske fungerar lite annorlunda, avslutar Joakim Alriksson och tillägger att man antingen kan köpa programmet eller teckna en årsprenumeration.

Foto: Pressbild

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset